– Du skal sove bort sumarnatta

Illustrasjonsfoto.  Foto: Elin Lille Jøraholmen

nyheter

Det fastslår forsker ved Institutt for arktisk og marin biologi, Gabriela Wagner, over Uit.no.

Fra midten av mai, til midten av juli skinner sola konstant i Nord-Norge, noe som får mange av oss til å ønske å gjøre alt annet enn å legge oss. Men dette advarer forskeren mot. Hun mener man bør verne om nattesøvnen uansett.

– Den dype søvnen gir oss ikke bare fysisk velvære, den er en dyd av nødvendighet for å kunne bruke hjernen på en fokusert måte, ta gode beslutninger, huske nye ting og utvikle kreative ideer, forteller forskeren til Uit.no.

Når kroppen blir utsatt for sol og dagslys døgnet rundt undertrykkes produksjonen av melatonin, stoffet som gjør oss søvninge og forteller oss at nå er det natt og på tide å sove. Når dette ikke er mulig med naturlig mørke, har forsker Wagner noen gode råd som hun deler ut i sommernatta:

1. Hold din indre biologiske klokke tikkende. Kom deg opp og ut i dagslyset så raskt som mulig. Da synkroniseres det innebygde urverket, og kroppen settes i gang med dagens aktiviteter. Den indre klokka får samtidig hjelp til å avgjøre når det er på tide å gå til sengs igjen.

2. Hold en streng kveldsrutine. Selv om solskinnet i de sene timer forteller deg noe annet, er det viktig å beholde en streng kveldsrutine. Det er nemlig vist at god og regelmessig søvn (7-8 timer) går hånd i hånd med god fysisk og mental helse.

3. Stå opp og gå til sengs til samme tid hver dag.

4. Mørklegg soverommet! Mobiltelefoner og andre kraftige lyskilder bør unngås å brukes minst en time før leggetid. Til og med lys fra nattbordslampa skrur ned nivåene av melatonin i kroppen. Den gode nattesøvnen finner du i mørket.