– Jeg har aldri vært borti noe lignende

– Tør ikke tenke på hva som kunne skjedd.

MANGLET ALLE LÅSENE: Med løse containere var denne traileren på tur inn i Norge.  Foto: Statens vegvesen

FLERE STANSET: Statens vegvesen gikk gjennom en 114 tunge og 49 lette kjøretøy under kontrollen ved Kivilompolo.  Foto: Statens vegvesen

BLANKSLITTE SAKER: Flere sjåfører fikk påpakning grunnet nedslitte dekk.  Foto: Statens vegvesen

nyheter

Statens Vegvesen sine kontrollører fikk hakeslepp da de oppdaget et vogntog som kjørte med løse containere på både bil og henger, under en kontroll ved grenseovergangen i Kivilompolo forleden.

Senioringeniør i utekontrollgruppa til Statens vegvesen i Finnmark, Sten-Kristian Berg, er rystet.

– Jeg har aldri vært borti noe lignende i min tid som kontrollør, sier Berg, som kan se tilbake på en 17 år lang karriere.

– Containerne både på bil og henger sto løse, de var ikke låst med noen av de åtte containerlåsene som skal sikre at containeren ikke faller av – kun styrepinnene holdt containerne på plass. Det har skjedd før at en av containerlåsene har manglet, men at samtlige mangler – det har jeg ikke opplevd før, sier Berg.

Kunne ramlet av

– Var det en reell fare for at containerne kunne ramlet av under kjøring?

– Ja, uten tvil. Det er en grunn til at er en lås i hvert hjørne, fire på hver container.

– Hva kunne konsekvensen blitt dersom noe slikt hadde hendt?

– Jeg tør ikke tenke på hva som kunne skjedd. Containerne var tomme, men de veier likevel fire tonn hver. Faller disse av i en sving og treffer en bil blir det som en møteulykke å regne. Og med tanke på at det er både kjettingspor og telehiv i svingene så er det en åpenbar fare for at nettopp dette kunne skjedd.

Uaktsom

Berg forteller at både kontrolløren som avdekket mangelen og sjåføren ble «forfær» da de oppdaget dette.

– Sjåføren sa til oss at han ikke hadde sjekket containerlåsene for han kjørte. Han var rimelig forfær da han ble obs på dette.

Men selv om sjåføren ikke visste at han kjørte av gårde med usikrede containere bakpå, så blir han anmeldt av Statens vegvesen:

– Vi anmelder sjåføren, for dette er meget grovt. Eventuell reaksjon blir det opp til politi og påtalemyndighet å vurdere. Dette er grovt uansvarlig og potensielt veldig farlig, så vi ser helt klart alvorlig på dette. Lykken var at vi avdekket dette før det gikk helt galt.

Manglet bombrikke

I tillegg til ovennevnte ble andre Berg er bekymret for sikkerheten både ved manglende sikring av last og at mange stadig kjører på sommerdekk.

 – Tema for kontrollene har vært obligatorisk bombrikke, bruk av vinterdekk, tollkontroll og kontroll av kabotasje. Her var alt i orden med tillatelser. Vi kontrollerte 114 tunge kjøretøy og 49 lette kjøretøy, sier Berg.

Han forteller at det var seks av 67 kontrollerte med krav til bombrikke som ikke hadde dette i orden. Tre norske og tre utenlandske sjåfører fikk et gebyr på 8.000 kroner hver for dette.

Seks fikk kjørenekt

Under kontrollen var det tre sjåfører på vogntog som fikk gebyrer for manglende dokumenter. Av de totalt 34 gebyrer på manglende vinterdekk eller dekk med for dårlig mønster, var det totalt 11 kjøretøy, 7 norske og 4 utenlandske.

– Seks vogntog ble nektet videre kjøring, fordi de kjørte på sommerdekk eller nedslitte dekk. Fem av disse snudde tilbake til Finland, et norsk og fire utenlandske vogntog. Det sjette vogntoget som ble nektet videre kjøring, hadde en henger med nedslitte sommerdekk. Denne ble avskiltet på stedet, sier Berg.

Det viste seg at denne hengeren hadde vært stoppet og fått kjøreforbud tidligere med de samme dekkene i en kontroll i oktober i fjor.  Hengeren var norskregistrert og hjemmehørende i Finnmark.

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

nyheter