Mens norsklæreren satt på kontoret og rettet prøver, sendte elevene i klasse 3PÅA på Alta videregående skole henne en melding om at det var krise. De trengte henne på klasserommet så fort som mulig.

– Nå er det noen som er syk,  tenkte jeg, sier Gunnes, som hastet avgårde til klasserommet. Der ble hun møtt av jubel og julestjerne.

– Gir oss trua

– Vi nominerte Trude fordi hun er en fantastisk flink lærer og fordi hun gjør så mye mer for oss enn hun egentlig trenger. Hun fortjener virkelig en oppmerksomhet, sier elev Trine Johansen.

Det var etter å ha vært på Are Kalvøs forestilling med klassen, at Trine sendte inn  nominasjonen. Klassen hadde snakket mye sammen om hvor glade de var for å ha Gunnes som lærer i norsk og historie, men trodde ikke hun visste hvor takknemmlige de var for innsatsen hun legger ned.

Viktig med variasjon

Elevene tar påbygging til generell studiekompetanse som er et krevende og tungt teoretisk skoleår.

– Selv om Trine nevner brownies og sånt, er det ikke det som er hovedfokus på skolen, sier læreren til latter fra klassen.

Hun har mange tanker om hva som er viktig for å motivere elevene.

– Jeg har veldig troen på variasjon i undervisningen. I tillegg må du vise at du som lærer har et ønske om at de skal bestå, for det har jeg. Du må også vise at du stiller krav til dem. Vi er her for å jobbe, men det er ingen motsetning mellom å ha et høyt læringstrykk og ha det kjekt sammen, understreker Gunnes.

Som lærer blir Gunnes motivert når elevene lykkes.

– Det gir meg nærmest et kick når jeg ser at elevene har framgang. Læreren tilrettelegger og skal vise veien fram til målet, men jobben gjør de selv. Det er det de som skal ha æren for.

Trivsel og fravær henger sammen

Gunnes har bare gode ord å si om klassen.

– De er veldig inkluderende og tar vare på hverandre. Slik jeg har observert dem, er det ingen klikkdannelser og alle kan jobbe med hvem som helst. Jeg tror at de føler seg trygg på skolen. Det bidrar til at de har veldig lite fravær. Som lærer ser jeg at det er sammenheng med fravær og hvordan elevene trives på skolen, påpeker Gunnes.

– De er her for å jobbe og de ønsker å bestå, og det kommer til uttrykk på alle måter. Jeg har problemer med å finne ord kjenner jeg, smiler norsklæreren.

– Hvordan tror dere norskundervisningen hadde vært uten henne?

– Forferdelig. Gørrkjedelig. Det er jo ti timer med norsk i uken. Hvis man har en lærer man ikke liker, kan det hende at folk ikke følger med, mister motivasjonen eller dropper ut. Med Trude blir timene mye morsommere, mener elev Julianne Akselsen.

– Jeg tror at det er samspillet mellom meg og elevene som gjør at vi klarer å få til god undervisning og fokus på læring. De er veldig positive til ting jeg foreslår. De går på med krummet nakke, forklarer Gunnes.

– Nå skal jeg opp på kontoret og rette prøvene deres, men nå spørs det om jeg klarer det. Nå får dere 6-ere hele gjengen!