Forskere skal undersøke hvordan koronakrisen har påvirket barnehagene og skolene

Barnehager og skoler over hele landet ble stengt i lang tid som følge av koronautbruddet. Nå skal forskere undersøke hvordan dette preget institusjonene.

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V). Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix 

NTB Innenriks

– Vi trenger mer kunnskap om hvordan opplæringen har blitt gjennomført mens skolene var stengt, og hvilken betydning det har hatt for elevenes læring og trivsel. Vi ønsker også mer kunnskap om hvordan dette har påvirket de sårbare barna og elevene. I tillegg er det viktig å vite hvordan det har vært for skolene og barnehagene å åpne igjen, og følge smittevernveilederne, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) i en pressemelding.

Regjeringen lanserer nå fire nye forskningsprosjekter som skal se nærmere på hvordan koronapandemien har preget barnehagene, grunnskolen, videregående skole og høyere utdanning.

NIFU skal forske på sistnevnte, og Utdanningsdirektoratet lyser ut de tre andre prosjektene. Resultatene ventes å være klare ved utgangen av året.

– Ett av målene er å se om det har oppstått aktiviteter og læringsformer som har gjort utdanningene og forskningen bedre som vi bør ta med oss videre. I tillegg vil vi finne ut hvilke negative konsekvenser situasjonen har hatt for både fremdrift og kvalitet i utdanning og forskning, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H).

(©NTB)