Virtuost og vakkert

Leagus leverte virtuost støy og vakkert pianospill.

MAGISK NYTELSE: Herborg Rundberg og Kristian S. Olstad i samtidsmusikk-duoen Leagus fra Tromsø ga Sami Music Weeks kanskje mest særegne konsert.  (Foto: Bernhard Hienerwadel)  Foto: Foto: Bernhard Hienerwadel

kultur

Torsdag kveld holdt den tromsøbaserte duoen Leagus Sami Music Weeks kanskje aller mest særegne konsert. Herborg Rundberg (tangenter og vokal) og Kristian Svalestad Olstad (gitar) spiller improvisasjonsmusikk der de henter impulser fra det sjøsamiske tonespråket, jazz og spesielt fra samtidsmusikk, og dette vever de sammen til et helt genuint uttrykk. Duoen har nettopp sluppet sitt andre album, «Naimaka», og låtene fra dette albumet dominerte naturlig nok konsertrepertoaret.

Plata er en skattekiste for fordomsfrie lydentusiaster med åpne sanser, funker formidabelt på såvel ski- som bilturer over vidda i minus 30 og er herved varmt anbefalt. Å se de improvisasjonskåte musikerne spille komposisjonene sine live på scenen, var en minst like magisk opplevelse.

Rundberg og Olstad skriver stykker som ofte har et gjentakende, til dels overraskende lett gjenkjennelig tema, for eksempel «Ivguvuotna» (Lyngenfjord) der det er Bugge Wesseltoft- og Tord Gustavsen-vibber over Herborg Rundbergs utsøkte pianospill. Begge musikere rår over et anselig arsenal av effekter, også når de spiller live, men faller ikke for fristelsen til å gjenta seg selv. Noen ganger krydres det nennsomt med alskens knitrelyder, andre ganger peiser musikerne på i heftigste laget. Sjelden oppleves elektrisk støy så virtuost og vakkert som hos Leagus. Pluss i margen for lydmann Sondre Forselv som skrur perfekt lyd. Rundbergs akustiske pianospill og klare, varme stemme kontrasterer Olstads mer kjølige lydorgier på en helt fabelaktig måte.  

Lystekniker Andreas Kampenhøy dynker scenen i dunkelt, fortryllende lys, og det er smått fascinerende at Herborg Rundberg sitter med ryggen til publikum. Istedenfor å underholde med teatralsk, gestikulerende musisering og påtatt publikumskontakt, kommuniserer Rundberg og Olstad hele veien med hverandre, og det er en nytelse i seg selv å se hvordan de improviserer og groover.