Det er en sliten men likevel energifylt Eliassen som forteller at helgas Høstsprell gikk over alle forventninger. Allerede for noen måneder siden så han tendensene til at årets høydepunkt på Kvenvikmoen ville bli stort:

– De gode nyhetene begynte egentlig for et par måneder siden, da campen ble fullbooket. Billettsalget var også godt, og nå i helga så vi at det kom vanvittig mye folk. Foreløpige tall viser at vi har hatt over 2.000 mennesker inne på Høstsprell i løpet av helga. Om noen hadde sagt dette til meg for ti år siden hadde jeg ledd, for dette er helt utrolig bra, sier Eliassen.

– Lille Høstsprell er virkelig blitt stor. Med Alta Soul & Bluesfestival lå vi like over 3.000, Aronnesrocken samlet rundt 2.000 i år. Men begge disse har tross alt vært lagt til midt i Alta. Det er noe helt eget å få noe slikt til på Kvenvikmoen, mener han.

Blir på Kvenvikmoen

Men at Kvenvikmoen er utenfor allfarvei tror Eliassen heller bidrar til suksessen:

– Folk gir tilbakemelding om at Høstsprell er noe de gleder seg vilt til, fordi de får kjøre ut hit med campingvogna, i den stemningsfulle høsten, med mørket på kvelden og natta og oppleve musikk de har lyst til å høre. Det er tett og intimt ved scenen, stemninga blir helt spesiell. Folk gir tilbakemelding om at de trives - at dette er en hyggelig festival.

– Så dere har ikke tenkt på å flytte inn til Alta?

– Nei er du gærn! Campen og muligheten for å sette vogna her er en veldig viktig del av hele opplevelsen. Samarbeidet vi har med Golfklubben er godt, og vi har sammen klart å få til et veldig bra opplegg. Vi vil ikke klare noe lignende inne i sentrums-Alta.

Vil ikke utvide

Med godt billettsalg og formodentlig greie inntekter kunne Eliassen falt for fristelsen det er å utvide ytterligere. Men den gang ei:

– Vi har funnet et fint nivå, og en god størrelse på festivalen. Skal vi presse inn flere folk kan det fort forringe opplevelsen for publikum. Utvider vi festivalområdet vet vi at det byr på nye logistikkmessige utfordringer. Jeg mener vi har funnet noe som fungerer, og som folk vil ha. Da følger vi den oppskriften, eventuelt med mindre justeringer, sier han.

Spør folk om artisttips

– Med publikumsrekord kan det virke som at du gir folk det de vil ha?

– Sjangermessig byr vi på norsk folkemusikk. Jeg har fått pepper for musikkvalget tidligere, fra musikkpolitiet og fiffen, men det bryr jeg meg ikke om. For det er tydelig at dette treffer blink. Både altaværinger men også tilreisende fra Finnmark og Nord-Troms har tatt turen til Kvenvikmoen for å oppleve dette. Det synes jeg er dødstøft. Også det at vi trekker folk i alle aldre er veldig artig å se. I år hadde vi ikke de dyreste artistene, men det traff tydeligvis veldig godt. Lørdag fikk vi folk inn allerede klokka 21 med full trøkk allerede fra første band. Det er kult.

– Med godt billettsalg kan det kanskje friste å booke inn enda dyrere og større artister?

– Det er ikke nødvendigvis sånn at folk vil ha de dyreste artistene. For eksempel hadde vi flere folk innom i år enn da Åge Alexandersen sto på programmet. Det tyder på at de største artistene ikke nødvendigvis trekker flere folk. Vi ber heller folk komme med tilbakemelding på hvilke band de vil ha på scenen. Ser vi at folk ønsker DDE ja da skal vi prøve å booke dem selv om de er dyre, er det Gunslingers eller andre lover vi å prøve å få tak i dem, sier Eliassen, som benytter anledningen til å takke alle som kom:

– Det var fantastisk fin stemning, litt knuffing i taxikøen ble det men alt i alt oppførte folk seg eksemplarisk. Håper jeg ser mange av dere til neste år!