Han vandrer på kjente og kjære stier i Karl Johnsens vei. Etter mange år i asfaltjungelen i Oslo, har Petter Carlsen valgt å flytte hjem til sitt kjære Alta. Hjem til kjæresten, familie og venner, der den mellommenneskelige varmen trumfer polare kastevinder – og der han mener det er fullt mulig å satse like helhjertet som profesjonell artist og låtskriver.

Umerkelig skifte

– Jeg er nostalgisk anlagt og trives veldig godt hos «mine». I bunn og grunn har jeg reist mye hjem i løpet av disse 15 årene, så røttene er solid plantet i jordsmonnet i nord, forsikrer Carlsen, som etter en rocka periode med Pil & Bue, retter fokuset mot solokarrieren. Den første smakebiten fra utgivelsen «Glimt» er i anmarsj.

Singelen «Majestet» kommer på fredag, naturmystikk innhyllet i en sober og vakker melodi. Med tekster på norsk.

– Det har skjedd litt umerkelig for mitt vedkommende, ikke bevisst eller planlagt. Morsmålet fikk mer plass i låtskrivningen og jeg ble sant å si overrasket selv, ler gladgutten, som til tross for sitt blide åsyn drukner refleksjonene i nostalgi og melankoli når han befinner seg i skrivestua.

HJEM, KJÆRE HJEM: Petter Carlsen har bodd sørpå i mange år, men nå flytter han hjem. Foreløpig er det barndomshjemmet som er oppholdsstedet. Foto: Reiulf Grønnevik

Åpent sinn

Teksten til singelen avslører et kollåpent sinn i forhold til det ukjente og unevnelige, basert på at faren til en venn i en samtale fastslo at han ville bli ørn i sitt neste liv. I begravelsen til faren fikk vennen øye på en ørn som lettet. En majestetisk skapning tok av.

– Hvis det er noe jeg misliker så er det skråsikkerhet. Kanskje det finnes noe mer enn det vi kan se med det blotte øye og jeg lukker verken døra for magi eller alternative svar. Jeg har alltid vært et søkende menneske, påpeker Petter, som tror hjemlige rammer med naturen, folket og tilhørigheten påvirker låtskrivningen. Egne opplevelser og følelser hører med når låtene skal finne sin form. Dermed drasser han med seg oppveksten, historien og det nære inn i kreative prosesser, som på nydelige «Home» på andreplata.

Lavere toneleie

Nye «Glimt» har slippdato 31. mars 2017, med påfølgende turne. Det blir et hamskifte fra tredjeplata «Sirens». Ikke først og fremst på grunn av språket, men fordi lydbildet er lettere og luftigere, som om skuldrene senkes og roen brer seg i musikken.

– Det er fint å gjøre nye ting. Jeg eksperimenterer en smule med å gå lavere i toneleiet, sier Petter, som mener singelen gir en god pekepinn på hva som er i gjære. Siden januar har han jobbet med plata sammen med Wetle Holte, musikeren, produsenten og sparringspartneren, som tilfører mye til sluttproduktet.

– Vi har funnet tonen, for å si det forsiktig.

– Hvordan har prosessen vært?

– For å være helt ærlig. Vi droppet masse materiale og startet på scratch. Bare jeg og Wetle. Det har gitt en helt ny pakke, sier Petter, og forklarer tittelen «Glimt» med søkende tvetydighet.

– Det kan være glimt av ideer til låter. Det kan være elementer av samtaler eller opplevelser som gir inspirasjon. Det kan også være uavhengig av tid, som opplevelser fra jeg var yngre. Jeg har en mor som er helt rå på historie og det som har skjedd i oppveksten. Hun husker det meste og kan garantert bekrefte eller avkrefte mine egne fornemmelser av hva jeg har opplevd, smiler Petter.

– Jeg er alltid på leting etter noe som kan trigge meg til å skrive en ny låt, avslutter Petter. Nå på norsk og hjertelig tilstede på gutterommet. I hvert fall inntil videre...