Vefas Retur
Gå til

- Man trenger ikke tenke avansert for å ta vare på miljøet

På Øvre Alta skole har de laget et helt eget kildesorteringssystem for å lære elevene mer om kildesortering, gjenvinning og miljøet, og det med stor suksess.

- Er det noen som kan vise meg hva man gjør med melkekartongen når den er tom, spør lærer May Liss Thomassen.

Flere elever i første klasse på Øvre Alta skole rekker opp handa og ivrer etter å svare. En av elevene forteller at melkekartongen skal åpnes opp, skylles og tørkes før den vi bretter den og stapper flere melkekartongen oppi en melkekartong.

- Hvor kaster vi den da, når vi har fire melkekartonger oppi en melkekartong, spør May Liss.

- I den oransje posen, svarer en av elevene.

IVRIGE: Elevene i 1. klasse på Øvre Alta skole er ivrige til å kildesortere.  

Øvre Alta skole har et stort fokus på å lære elevene om kildesortering og gjenvinning, og det er viktig for skolen å starte med dette tidlig. Derfor har de laget et eget system for kildesortering.

- Vi er nødt til å kildesortere på skolen. Det har vært privat kildesortering i mange år, så jeg begynte å undersøke hvilke sorteringsløsninger Vefas har. Vi ønsket en rimeligere løsning, og har derfor laget vår egen sorteringsløsning som er inspirert av Vefas, forteller May Liss.

Starten på sorteringsløsningen

May Liss har stått i spissen for prosjektet på Øvre Alta skole. Inne i hvert klasserom henger det tre kurver til sortering av mat, plast og drikkekartong. To bokser til papir og restavfall står på gulvet.
- Man trenger ikke tenke avansert for å ta vare på miljøet. Jeg bestilte kurver og fikk vaktmesterne til å skru det opp på veggen. Boksene til papir og restavfall hadde vi fra før. Det var egentlig starten på vår sorteringsløsning, sier hun.



Med seg på laget har hun resten av lærerne på Øvre Alta skole. For at systemet skal fungere er det viktig at alle spiller på samme lag og jobber aktivt med å lære elevene kildesortering.
- Det er jo lærerne som jobber med ungene, så det er jo dem som er nødt til å lære elevene kildesortering i det daglige virke. Jeg har laget ordninga, hengt opp plakater om kildesortering i alle klasserom, men til syvende og sist er det opp til lærerne å faktisk lære det bort til elevene, forteller May Liss.

Som lærer på SFO ser hun viktigheten av at man begynner tidlig å lære barn og unge om kildesortering og miljøet.
- De som er rundt 16 år i dag, er veldig opptatt av miljøet og har lært mye om det, sammenligna med den gangen jeg var 16 år, da var det ikke så mye snakk om det. Så jeg tenker at jo tidligere vi begynner, jo bedre blir vi til å sortere, sier hun.

Enkelt å vite hvordan man skal sortere

En av elevene i 1. klasse forteller at man kan bruke plastavfall på nytt til å lage nye ting av det. Klassevenninnen er helt enig og sier at det blir bedre for miljøet om vi sorterer og kan gjenvinne avfallet vårt.

- Hvorfor er det så viktig at vi skal ta vare på miljøet?

- Fordi at verden skal ha det bra.

Elevene syns det er enkelt å vite hvor man skal kaste de forskjellige typene søppel. Mange i klassen har vært ute og plukka søppel de finner i naturen ved flere anledninger, og de tar også med seg plastposer når de skal på tur.
- I barnehagen gikk vi og henta søppel vi fant ute. Så kasta vi det i søppeldunken.

Sorteringsløsningen til Øvre Alta skole er en enkel og billig løsning, men May Liss poengterer at med et slikt system må noen ta ansvar for å lage ordninga, sette den ut i klasserom og få med alle lærerne på laget.
- Det er slik vi lærer ungene å ta vare på miljøet, avslutter hun.

EGET SYSTEM: Øvre Alta skole har laget et eget system for kildesortering som er billig og enkelt å lage.  

Rune Berg, salg- og markedssjef i Vefas, roser May Liss og resten av teamet på Øvre Alta skole som har vært opptatt av å finne løsninger for å ta vare på miljøet.
- May Liss er et fyrverkeri av en dame og med energi i massevis. Når hun bestemmer seg for noe, så bruker det som regel å bli sånn. Hun har tatt ansvar for SFO på Øvre Alta skole og innført et system for kildesortering der hun har brukt minimalt med penger for å legge til rette for dette, sier han.

Han forteller at flere av skolene i Alta blir mer og mer opptatt av kildesortering, og trekker frem Kaiskuru Nærmiljøsenter med leder Frank Walseth som også har tatt tak.
- Frank har i liket med May Liss vært opptatt av å finne løsninger uten å ta store ressurser fra driftsbudsjettet. Vi håper dette skal være med på å få enda flere opptatt av kildesortering, avslutter Rune.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.