Finnmark motorsenter
Gå til

Knallgod bil fra Finnmark Motorsenter

Mazda CX-30 er den kompakte SUV-en som passer bra både til bykjøring og landeveiskjøring. Med god plass i bagasjerom er bilen ypperlig for småbarnsfamilier.

Denne bilen er romslig, men jeg føler samtidig at det er trangere og mer intimt fremst i kupeen. Heldigvis er det mer enn nok plass i bagasjerommet til det ene og andre og innlastingshøyden er lav, noe som gjør det enkelt å fylle bagasjerommet. Selv har jeg ikke barn, men jeg kan tenke meg at dette er svært praktisk hvis man skal løfte en barnevogn inn og ut av bilen.

Jeg opplevde at Mazda CX-30 hadde et veldig godt veigrep og at bilen ikke hadde noen problemer med fremkommelighet. Heller ikke når jeg skulle ut og kjøre før brøytebil-englene hadde rukket å brøyte etter et kraftig snøfall.

KOMPAKT SUV: Mazda CX-30 har god plass i bagasjerommet og lav innlastingshøyde.  

 

Mazda CX-30 er bygget for at man skal frihet til å reise hvor enn man vil – og hjem igjen. Produsenten har derfor utstyr den med et avansert i-Activ AWD firehjulstrekksystem, som hele tiden overvåker en rekke signaler. Disse signalene kan forutse mulig tap av veigrep og dermed kontrollere om og når firehjulstrekken skal kobles inn. Blant annet overvåker systemet om det regner, snør og om temperaturen tilsier at det er glatt. Man føler seg rett og slett trygg i denne bilen, fordi kjøringen er smidig hele tiden.

i-Activsense

Bilen er også utstyrt med sikkerhetssystemet i-Activsense. Dette systemet jobber for å identifisere farer, unngå ulykker og i verste fall, redusere skadeomfanget. Bilen har blant annet et 360 graders parkeringskamera, køassistent og blindsoneovervåkning som hjelper deg med å unngå de farlige situasjonene. Autobremsystemet kan identifisere biler og fotgjengere. Dette var noe jeg heldigvis ikke fikk bruk for i den perioden jeg kjørte denne bilen. Man føler seg rett og slett trygg i denne bilen, fordi kjøringen er smidig hele tiden.

MINIMALISTISK: Designet inne i kupeen er minimalistisk, uten altfor mye dill dall. 

 

En av de første tankene jeg hadde da jeg så denne bilen, var hvor fint alt sammen smelter inn i hverandre. Denne bilen har så flott design, både eksteriør- og interiørmessig. Designet er enkelt og minimalistisk, uten altfor mye dilldall og en haug av knapper man aldri bruker eller vet hva betyr. I tillegg var knappene og funksjonene jeg hadde brukt for plassert på steder som gjorde det enkelt å nå de uten distraksjoner. Kommandohjulet som styrer infotainmentsystemet Mazda Connect er plassert sentralt mellom forsetene og er enkelt å håndtere. I tillegg er det enkelt å koble seg opp med mobilen i bilen og styre musikk og telefonsamtaler fra bilen.

Knallgod bil å kjøre

Det digitale hovedinstrumentet var en av de funksjonene jeg syns var kulest. Speedometer og informasjon om fartsgrensen ble vist sentralt i siktlinjen, altså på veien mens jeg kjører bortover! Men det gjorde det hvert fall latterlig enkelt å ha kontroll på både fart og fartsgrense, uten at jeg trengte å fjerne blikket fra veien.

Alt i alt er dette en knallgod bil å kjøre. Den har en sterk ytelse og drar godt på landeveien. Samtidig er den smidig på bykjøring og det er ikke noe problem å parkere på trange parkeringsplasser, spesielt ikke med ryggekamera bakover, fremover og ovenfra og ned. Jeg trivdes godt i denne bilen og tror kanskje den passer spesielt godt til småbarnsfamilier som har behov for god plass og lav innlastingshøyde.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.