Henry Hammari
Gå til

For de tøffe damene

Pick up-en Mitsubishi L200 har et tøffere, men tiltalende design og er konstruert for fremkommelighet på alle typer underlag. Likevel har den samme komfort som en personbil.

Sammen med en kollega testet Karianne Mitsubishi L200 Instyle+. De hadde forskjellig utgangspunkt, da kollegaen er mer vant med større biler enn det Karianne er. Likevel var de helt enige i en ting: det er akkurat som å kjøre en personbil, bare litt større. Man sitter høyt i bilen og har ekstremt god oversikt over veibanen. I tillegg er det god plass inne i bilen, noe som gjør at den kan oppleves litt bred, men den føles ikke noe lengre enn en personbil.

Innvendig kunne de aldri ha gjettet at dette var en pick up, bortsett fra noen knapper og funksjoner som var ukjente for oss. L200 har et godt mekanisk firhjulstrekksystem som er robust, men dreiemomentet kan også overføres til en mer smidig bakhjulsdrift. Du har muligheten til å fordele drivkraften 50:50, noe som gir bedre veigrep og er ideelt hvis man skal kjøre på tur med campingvogn. I tillegg kan man også senke senterdifferensialens utveksling, noe som gir økt dreiemoment og bedre veigrep i ulendt terreng.

Kraftig ytelse

Mitsubishi L200 har en bemerkelsesverdig kraftig ytelse og har en lett 2.3-liters turbo-diesel-motor som produserer all kraft og effektivitet man forventer av en pick up. Begge følte bilen satt godt på veien og dro godt når de kjørte oppover Sarves. L200 tok også svinger i 70 km/t på glatt føre helt uten problem. Den har et ekstremt godt veigrep, måtte de si seg enige om.

Interiørmessig ser Mitsubishi L200 ut som en vanlig personbil.  

 

Touchdisplayet i bilen gir deg oversikten over hvilket medieinnhold som spilles av nå. Du har også muligheten til å koble mobilen til via Bluetooth. Det må nevnes at det ikke finnes navigasjon integrert i displayet, men gjennom Smartphone-link Display Audio (SDA) kan du operere apper som navigasjon, musikk og telefonanrop. Dette gjør du ved hjelp av stemmestyring, dermed vil fokuset ditt fortsatt være på veien. SDA fungerer foreløpig kun med Apple CarPlay, men Google Android Auto vil også være kompatibel når dette lanseres i Norge.

God lagringskapasitet

L200 har god lagringskapasitet både innvendig og på lasteplanet. Det finnes også flere løsninger for å lukke lasteplanet, for eksempel med presenning eller baktrekk. Testerne ble imponert over den gode plassen det var i bilen og at de samtidig hadde alt de trengte innen en armlengdes avstand.

Som tidligere nevnt føles ikke bilen lengre enn en personbil, men det er den. Likevel var det ikke noe problem å rygge inn på parkeringsplasser med bilen. Mitsubishi har ryggekamera som viser omgivelsene bak bilen, men også kamera ovenfra som viser hvor nærme du er elementer ved siden av bilen. I tillegg er det parkeringssensorer som sier fra om du nærmer deg objekter foran og bak.

Konklusjonen er at dette er en veldig god bil å kjøre; den er komfortabel for både sjåfør og passasjer og den sitter godt på de nordnorske veiene. Rattvarme og ryggekamera er elementer som får plusspoeng av oss. Det er nok ikke den bilen testerne ville kjøpt for småkjøring til og fra sentrum, men har du behov for kraftigere ytelse og fremkommelighet i ulendt terreng, er dette bilen du bør gå for.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.