Harila AS
Gå til

TOYOTA SUPRA: Oskar Langli hos Toyota Harila fikk prøve nye Toyota Supra på Vålerbanen. Den råsterke sportsbilen leverte varene! 

Fikk teste legenden på racerbanen

Legendariske Toyota Supra er tilbake, nå med råsterk rekkesekser som yter 340 HK! Salgssjef Oskar Langli ble blank i blikket da han fikk teste råskinnet på Vålerbanen!

Nye Toyota GR Supra er femte generasjon av Toyotas legendariske sportsbil. Den nye Supraen er bygget som en sportsbil i sin reneste form, fri for kompromisser som går utover kjøregleden.

- Helt rått! Den kan kjøres ekstremt på banen, sa en entusiastisk Oskar Langli etter at han endelig hadde fått prøve sportsbilen. Altaværing på 197 centimeter og kompakt sportsbil gikk overraskende bra.

- Joda, her er god plass. Jeg kan til og med kjøre med dunjakka på, lo Altas lengste bilselger da han fikk prøvesitte herligheten.

Klassisk oppsett

Den japanske produsenten har vært tro mot det klassiske oppsettet med en rekkesekser foran som driver bakhjulene, i hevd med Toyotas foregående Supra-generasjoner og den originale 2000GT. Takket være kombinasjonen kort akselavstand, bred sporvidde, lav vekt, lavt tyngdepunkt og et ekstremt stivt karosseri, kan bilentusiaster se frem til en orgie av krefter og presise kjøreegenskaper.

TRIVES: Oskar Langli fant sine 197 centimeter godt til rette i bøttesetene på nye Toyota Supra. 

Selv ved første øyekast er det lett å se hvordan Toyotas sportsbilarv har funnet veien inn i designen til nye Toyota GR Supra. Referansene til den ikoniske 2000GT kommer spesielt tydelig frem i det lange panseret, de kompakte målene og double-bubble-taket, mens det distinkte utseendet til fjerde generasjon Supra reflekteres av stylingen både i fronten og bak – spesielt i de fremtredende vingene bak og i kurven til den integrerte spoileren.

340 hestekrefter

- Sjekk den lyden, roper Oskar Langli da han starter sportsbilen opp for første gang. Hjertet i nye Toyota GR Supra er en 3.0-liters rekkesekser med 340 hestekrefter og 500 Nm dreiemoment. Den har dobbel turbolader, høypresis direkteinnsprøyting og kontinuerlig variabel ventilkontroll. Porno for entusiastene. Og salgssjefen!

- Motoren er kraftig, velbalansert, og turtallsvillig - med helt rå akselerasjon. Man kan gire via hendlene på rattet og velge mellom Normal og Sport, avhengig av erfaring og kjøreforhold, forteller Langli.

En Launch control-funksjon gir kraftig akselerasjon fra stillestående, optimert for maksimalt grep slik at 0-100 er unnagjort på bare 4,3 sekunder. Lyd, respons, girskiftmønster, dempere, styring og den aktive differensialen justeres når sjåføren setter bilen i Sport. Stabilitetssystemet har en spesiell baneinnstilling som kan velges for å redusere systemets innvirkning på bilen, slik at sjåføren har bedre kontroll på bilens dynamiske egenskaper.

- Det vil bare bli solgt 900 biler i Europa. Vi har allerede solgt en av disse, og har en til som nå er utstilt i butikken vår, sier Oskar.

Spesifikasjoner

Motoreffekt: 340 HK (DIN) v/5.000 - 6.500 o/min

Dreiemoment: 500 Nm v/1.600 – 4.500 o/min

Akselerasjon (0-100km/t): 4,3 sekunder

Maksimal hastighet: Elektronisk begrenset til 250 km/t

CO2-utslipp: (Blandet kjøring NEDC-korrelert) 170 g/km

Høydepunkter:

  • Utviklet på Nürburgring Nordschleife, verdens råeste og lengste racerbane
  • Referansene til den ikoniske 2000GT kommer spesielt tydelig frem i det lange panseret
  • Head-up-displayet, instrumentene og girhendlene er alle direkte foran sjåføren, med ytterligere knapper på det treekede rattet
  • Bagasjerommet rommer bagasje for to personer for en helg
  • Nye Toyota GR Supras seter er inspirert av racing, og har en design som sikrer komfort og god støtte
  • Man kan velge mellom interiør i skinn og en blanding av skinn og alcantara som dekker seteryggen og sideputene
  • Den nye demperdesignen består av MachPherson-dempere foran og et fem-link-system bak
  • Toyota GR Supra introduseres med to grader: Active og Premium
  • Infotainmentsystemet har et 10-høyttalers lydsystem med 8.8-tommers skjerm, navigasjonssystem med Supra Connect (i markeder som har dette), Bluetooth og USB-tilkobling

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.