Alta Autosenter
Gå til

Nå er dette Altas mest populære elbil

Nissan Leaf er både Norges mest solgte bilmodell og Europas mest solgte elbil i 2018. Nå er den også Altas mest solgte elbil.

- Hvis noen hadde sagt til meg for bare et par år siden at en elbil skulle bli vår mest solgte bilmodell, så hadde jeg nok ristet på hodet, innrømmer salgssjef Magne Wilhelmsen. Salget av Leaf er mer enn dobbelt så høyt som han hadde stipulert.

- Vi håpet det skulle være mulig å selge 10 biler i 2018. Nå har vi allerede solgt 21 Nissan Leaf, og året er ennå ikke omme, sier han.

Salget av Nissan Leaf har vært eventyrlig på landsbasis. Norske bilkunder kjøper elbiler som aldri før. Nissan LEAF er for tiden Norges mest solgte personbil, inkludert biler med diesel-, bensin-, hybrid-, ladbar hybrid, og ren elbil-drivlinje.

Elbil attraktivt i Alta

Også finnmarkingene har fått øynene opp for den smarte elbilen.

- Det er jo litt spesielt at en elbil er den mest solgte modellen hos oss, og at elbiler generelt har bitt så attraktive i Alta hvor vi ikke betaler bompenger. Det er enkelt å skjønne hvorfor elbil-salget har eksplodert i byer med bompenger – her sparer folk veldig mye penger, sier Wilhelmsen. Han tror imidlertid økonomi spiller en viktig rolle også for «bom-fritatte» finnmarkinger.

- Det er nok mange som har innsett at bilhold etter hvert er blitt ganske kostbart. Spesielt de som har to biler ser at utgiftene er blitt høye når man tar med nybilpris, verdifall, avgifter, service og drivstoff. Elbilen har et betydelig mer fornuftig budsjett, med momsfritak, lavere veiavgift og betydelig lavere «drivstoffutgifter», påpeker han.

Det er ikke bare nye Leaf med rekkevidde på 270 kilometer (WLTP) som er ettertraktet hos Alta Autosenter. Wilhelmsen forteller at også tidligere Leaf-modeller med betydelig kortere rekkevidde er populære.

NISSAN LEAF: Magne Wilhelmsen ved Alta Autosenter i nye Nissan Leaf.  

 

- Brukt Leaf står som regel ikke lenge i butikken før den blir solgt. Altaværingene er nok ikke så opphengt i rekkevidde som man kunne tro. De aller fleste kjører mye korte turer i løpet av dagen, og da er rekkevidde ikke så viktig. I tillegg har mange en større bil med diesel eller bensin til de lange turene. Han ser imidlertid også en endring på dette området:

- Vi opplever at noen kunder velger Leaf som sin eneste bil. Disse sier at den ene gangen i året de har bruk for en bil med fossilt drivstoff, så kan de leie den.

Dagens Leaf har 40 kW batteripakke. Neste år kommer den med enda større batteri, trolig med 24 kW større batteri, og får da ytterligere rekkevidde. Om alt går etter planen er den på plass tidlig i 2019. Prisen blir naturligvis noe høyere med større batteripakke.

Leaf koster i dag fra 286.000 kroner levert Alta. Magne Wilhelmsen forteller at de fleste velger den dyreste versjonen med mest utstyr. Den kommer på cirka 360.000 kroner når det er krysset av på rubbel og bit i utstyrslisten.

Garanterer kort leveringstid

Alta Autosenter har kort leveringstid på sine elbiler. Nissan har kortet ned garantert leveringstid til tre måneder. Men det er også stor mulighet for at du finner din bil i butikklokalene i Bossekop.

Siden introduksjonen av nye LEAF på det norske markedet i februar 2018, har Nissan vært bransjeledende når det kommer til leveringstid, noe som i stor grad skyldes Nissans årelange erfaring med elbilproduksjon.

 

At Nissan var tidlig ute med tunge investeringer innen ny batteriteknologi og elbil-utvikling, er noe elbil-glade norske bilkjøpere har kunnet nyte godt av både nå og i løpet av de siste årene.

Den ekstra gode nyheten er at Nissan nå reduserer den allerede korte leveringstiden ned til tre måneder dersom kunden bestiller ny LEAF i dag. Men det er gode muligheter for at Magne Wilhelmsen og Alta Autosenter kan ha biler på lager og derfor tilby enda kortere leveringstid.

- Vi registrerer at det er en kamp for flere elbilmerker med å skaffe til veie nok elbiler til sine kunder. Derfor er det ekstra gledelig for oss å vite at Nissan ligger langt fremme når det gjelder leveringstid. Vi prøver å ha leveringsklare biler på lager til enhver tid. Men i år har etterspørselen sprengt alle grenser. Derfor har det skjedd at vi ikke har Leaf i butikken. Nå venter vi inn flere biler og vil ha leveringsklare biler i desember, sier Magne Wilhelmsen.

Men han avslører at Leaf-modellene sjeldent får stå lenge i butikken. Så det kan være lurt å «raska på»!

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.