Sovbedre.com
Gå til

Få mer energi i høst – 5 gode tips

Sover du godt? Virker fordøyelsen din optimalt? Får hjernen nok trim? Og får du brukt muskklene dine hver dag? Dette er kun noen av faktorene som spiller inn, og som er avgjørende for om du klarer å holde energinivået oppe om høsten. Her får du 5 av de aller beste rådene til hvordan du best kommer deg den kommende mørketiden.

Sug sollyset til deg

Om vinteren har vi ikke lenger det overskuddet vi hadde etter en solrik sommer, hvor vi simpelthen sprudlet av energi, hvis altså det ikke var for varmt. Kroppen skrur automatisk ned for energinivået, fordi den skal bruke flere krefter på å holde på varmen. Men sola skinner fortsatt, så det gjelder om å suge så mye sollys til seg som overhodet mulig i løpet av dagen. Solstrålene setter i gang kroppens produksjon av D-vitaminer, som både gjør deg gladere og styrker immunforsvaret. Hvis du sørger for å få mye sollys om dagen, danner kroppen også serotonin som sikrer deg en god søvn. Og god søvn er en forutsetning for god energi.

En god nattesøvn

Det aller viktigste du skal gjøre for å heve energinivået ditt om høsten, er å få deg en skikkelig nattesøvn. Faktisk bør du heller prioritere å sove godt, i stedet for mosjon og sunn kost. Søvnen er som et offline- boost, som gjenoppbygger kroppens vev, lagrer viktige informasjoner i hukommelsen, styrker immunforsvaret, nøytraliserer stresshormonene og regulerer appetitten.

Selve grunnlaget for at folk kan sove godt om natta, er selvfølgelig at de har gode senger. Hvis du ikke sover godt om natten, kan det kanskje være på tide å overveie å skifte ut senga. Det er tross alt det møblet du bruker mest, og er derfor det viktigste.

En god fordøyelse

Fordøyelsen din er alfa og omega i forhold til energinivået ditt. Her opptar kroppen næringsstoffene fra det du spiser og utskiller avfallsstoffenen. Hvis avfallsstoffene oppholder seg for lenge i tarmsystemet, kommer de ut i blodsystemet ditt og drener deg for energi. En grønnsaks- og fruktjuice gir deg massevis av vitaminer, mineraler og fibre som stimulerer tarmsystemet, og uansett hva du putter i vil kroppen ha fordøyet det i løpet av 20 minutter. Og det frigjør masser av energi til alt det du har lyst til å gjøre.

Husk å trene

Selv om det kanskje ikke føles sån akkurat nå, så har kroppen din massevis av overskuddsenergi den ikke får brukt. Derfor skal du bekjempe lysten til å ligge på sofaen når du kommer trøtt hjem fra jobb, å i stedet for dra på tening. Når du beveger deg frigir hjernen nelig endorfiner og dopamin som gjør deg gladere, får deg til å tenke kjappere og gir deg masse energi. Og som en bonus, så vil du også sove bedre om natten, fordi kroppen er naturlig trøtt.

Gi hjernen noen pauser

På samme måte som kroppen vår trenger hvile noen ganger, så er det også viktig at hjernen får lov til å ta seg noen pauser innimellom. Hjernen må få lov til å koble av og slippe for inntrykk, ellers gjør kroppen seg klar til kamp, og begynner å produsere stresshormoner. Derfor skal du prøve å ta mindst 3 pauser hver dag, hvor du går helt bort fra computeren og telefonen. Ta en liten slabberas med kollegaene dine, eller ta en liten tur utenfor.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.