Finnmark Motorsenter AS
Gå til

Ford har solgt 16 millioner av Focus. Nå blir den enda bedre!

- Etter å ha samarbeidet tettere enn noensinne med kundene er nye Ford Focus utviklet for å være den mest kjøreglade, sikre og praktiske familiebilen i sin klasse. Resultatet av helt nye Focus er kommet med bakgrunn i kundenes tilbakemeldinger og ønsker, forteller Heitmann.

20 år etter at første generasjon Ford Focus forandret hele kompaktbil-klassen, lanserer Ford nå en splitter ny Focus. Den er helt nyutviklet for nok en gang å sette standarden i klassen.


16 millioner Ford Focus

Siden suksessen Focus ble lansert for første gang i 1998, har Ford solgt nesten 7 millioner Focus i Europa og mer enn 16 millioner på verdensbasis. Focus har vært svært viktig for Ford i Europa. Den har representert alt som kundene elsker ved Ford. Den er morsom å kjøre og har vært klasseledende både innen teknologi og design.


Høyere Focus Active

Nye Focus kommer i en rekke varianter skreddersydd ulike målgrupper, bl.a. som en meget godt utstyrt Titanium-variant, en luksuriøs Vignale-modell, den sportslige og senkede ST-Line og en høyreist tøff Focus Active. Sistnevnte har rundt 3 cm høyere bakkeklaring. Denne har også et litt røffere design innvendig.


- Med høy bakkeklaring, silkemyk automatgirkasse og masse utstyr blir Active-modellen populær her i nord. Legg til en sprek diesel-motor, så har du oppskriften på suksess, slår Heitmann fast.


Nye Focus blir tilgjengelig med det mest avanserte spekteret av førerassistanseteknologier noensinne i en Ford. Ford Co-Pilot360-teknologiene er designet for å gjøre kjøreopplevelsen mer komfortabel, mindre krevende og tryggere.

Den forbedrede adaptive cruisekontrollen vil sammen med filsentreringsassistenten på egenhånd kunne holde bilen i riktig kjørefelt på veier med god filmerking, slik at kjøringen blir sikrere, enklere og mer avslappende. For maksimal sikkerhet er dette intervallet begrenset til 15 sekunder, deretter må fører ta grep om rattet. Et system som leser trafikkskiltene kan sammen med bilens navigasjonssystem tilpasse farten etter gjeldende hastighetsbestemmelser.


Den nye «køassistenten» gjør det også mulig for nye Focus sin adaptive cruisekontroll å automatisk bremse ned til full stopp, for eksempel ved kø, og deretter selv starte opp igjen i løpet av tre sekunder.


Fords adaptive LED hovedlys kommer med et nytt kamerabasert prediktivt kurvelyssystem som leser svinger og veimarkeringer opptil 65 meter foran bilen og tilpasser lyset deretter. I tillegg kan systemet se veiskilt som stoppskilt og rundkjøringskilt og justere lyset for maksimale lysforhold.


Nye Focus er den første Ford-modellen i Europa som kommer med et Head Up Display. Her blir informasjon som er relevant projisert foran sjåføren.


Nytt chassis gir bedre kjøreegenskaper

Det nye chassiset gir bedre kjøreegenskaper enn noensinne. Med en helt ny og isolert underramme for hjulopphenget bak, blir komforten bedre og styringen mer direkte. Det nye hjulopphenget gir mer komfortabel kjøring, også på dårlige veier. Støtene blir mindre og støy og vibrasjoner reduseres.


Nye Focus stasjonsvogn har en bagasjeromsplass med alle setene i bruk på hele 608 liter og opptil 1653 liter med baksetene felt ned. Den har nå bedre bagasjeplass enn Mondeo.


WiFi

Focus introduserer FordPass Connect – en innebygd modemteknologi for Ford-kunder i Europa. Med internettilgang i bilen får nye Focus live trafikkoppdateringer for navigasjonssystemet, og mobil WiFi-hotspot med tilkobling for opptil 10 enheter gjør det enkelt for passasjerene å streame underholdning underveis. FordPass Connect gir kundene en rekke praktiske funksjoner via mobil-appen FordPass, inkludert mulighet for å låse og låse opp bilen, fjernstarte den dersom den har 8-trinns automatgirkasse, sjekke kjøretøystatus som drivstoff- og oljenivå og lokalisere bilen.

  Foto: Tom-Birger Anundsen/Mediehuset Altaposten

 

Motoralternativer:

1,0 liter Ecoboost bensin (100 og 125 HK)

1,5 liter Ecoboost bensin (150 og 182 HK)

1,5 liter Ecoblue diesel (95 og 120 HK)

2,0 liter Ecoblue diesel (150 HK)


Den nye 8-trinns automatgirkassen er tilgjengelig i alle modeller.



  Foto: Tom-Birger Anundsen/Mediehuset Altaposten




- Det er vanskelig å finne en bil i dette segmentet med så mye utstyr som vi ser i nye Focus, sier Ford-selger Sven Ole Heitmann ved Finnmark Motorsenter. Han viser til en liste som slår det meste han har sett før:
  • En helt ny 8-trinns automatgirkasse

  • Adaptiv Cruise Control (ACC) - nå forbedret med kø-assistent, trafikkskiltgjenkjenning og filsentrering

  • Fords Adaptive LED lyssystem med et mer avansert kamerasystem

  • Selvkjørende parkeringsassistent

  • Fords første Head-up-display som tilbys i Europa

  • Unnamanøver-assistent

  • Blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk og automatisk bremsing

  • Eksklusivt B&O PLAY lydanlegg

  • Mobil WiFi-hotspot med tilkobling for opptil 10 enheter

  • Trådløs mobillading i midtkonsollen

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.