Henry Hammari AS
Gå til

Norges mest solgte ladbare hybrid blir enda sterkere

Outlander PHEV er Norges mest populære ladbare hybrid for fjerde året på rad. Allerede suverent gode Mitsubishi Outlander PHEV blir nå smarte, bedre og sterkere!

Ny og lekrere front, tøffere bredere grill, rektangulære tåkelysinnfatninger, Bi-LED og lettmetallfelger i nytt design er kosmetiske endringer på nye Outlander PHEV. I tillegg blir det endringer innvendig i form av nye stoler og skinnmateriale som løfter opplevd kvalitet til nye høyder.


Men det er det vi ikke ser som står for de største endringene. Drivverket, som i dag blant annet består av en 2,0 liters bensinmotor blir byttet med en større på 2,4 liter. Det betyr økte ytelser. Det samme gjelder de elektriske kreftene. Fremdriftsbatteriets kapasitet økes med 15 % og ytelsen øker med 10 %. Ytelsen til generatoren som lader fremdriftsbatteriet øker med 10 % og bakre elmotors ytelse økes med 10 %


- Outlander PHEV har hatt svært gode ytelser, motorstørrelsen tatt i betraktning. Når bensinmotoren nå øker fra 2,0 til 2,4 liter og elmotorene med 10 %, så blir den enda sterkere, sier Per-Gunnar Simonsen, daglig leder ved Henry Hammari AS.


Han har foreløpig ikke fått oppgitt de nye effekttallene på nye PHEV. Dagens modell yter 280 hestekrefter når bensinmotoren og de to elektriske motorene fungerer sammen.


Outlander PHEV har vært en formidabel suksess – ikke bare i Norge, men også i Finnmark. Henry Hammari AS har de siste tre årene solgt ca 25 biler i snitt hvert år.

Salgssuksessen Mitsubishi Outlander PHEV blir enda sterkere når den får 2,4 liter bensinmotor. Per-Gunnar Simonsen ved Henry Hammari AS har solgt 25 modeller av denne hvert år de tre siste årene. 

 

Ny snø-modus

I dag har systemet for firehjulsdrift (S-AWC) to stillinger, NORMAL og 4WD LOCK. Sistnevnte gir mer fremkommelighet. I 2019-modellen kommer det to stillinger til; SPORT MODE og SNOW MODE. I Sport Mode økes responsen og gir føreren en mer direkte kontroll og økt kjøreglede. I Snow Mode optimaliseres veigrep på snø/glatt underlag for å oppnå tryggest mulig kjøring under krevende forhold.


- Snow Mode er bra for våre kunder som vi opplever i stor grad er opptatt av både sikkerhet og miljø. Outlander PHEV er for mange en helt ny måte å tenke og kjøre bil på. Men vi ser at alle som kjøper en slik bil blir veldig flink til å tenke taktisk når de har kjørt bilen en stund, sier Simonsen.

- Jo mer du spiller på lag med bilen, jo større effekt får du av de mulighetene som ligger der, legger han til.


Slik fungerer Outlander PHEV:

PHEV står for Plug-in Hybrid Electric Vehicle. PHEV ladbar hybrid generer strøm ved hjelp av sin egen bensinmotor, og kan på mange måter sies å være en elektrisk bil med innebygget lader ombord. Med et batteri plassert under gulvet som er koblet sammen med én elmotor foran og én elmotor bak, og bensinmotoren som er konstruert for å generere elektrisitet til batteriet.

Ved dette oppnår man et drivstofforbruk som bare en ladbar hybrid kan gi.


- Det er viktig å skille plug-in hybrider fra vanlige hybrider da sistnevnte ikke har mulighet for å kunne lades fra en ekstern strømkilde. Men en plug-in hybrid kan du lade «full tank» via stikkontakten hjemme. Nettopp fordi plug-in hybrider har denne muligheten, har de også lengre rekkevidde som rene elbiler enn vanlige hybrid-biler, sier Per-Gunnar Simonsen.


Den rene elektriske rekkevidden vil for mange dekke stort sett all daglig kjøring. I noen utvalgte tilfeller vil det likevel være mer hensiktsmessig med tradisjonell mekanisk drift, ved lavt batterinivå i hastigheter over 67 km/t vil bensinmotoren automatisk kobles inn og drive forhjulene. I hastigheter over 120 km/t vil bensinmotoren gå.


Jevn kjøring gir flest kilometer

Rekkevidden som elektrisk bil og som hybrid vil påvirkes av din kjørestil. Kjøreøkonomi påvirkes i stor

grad av hvor mye og hvor brått du akselerer, og hvor mye du regenerer av strøm ved regenerativ bremsing, som fører strøm tilbake til fremdriftsbatteriet.


- Har du en kjørestil hvor du gir mye gass og bremser mye, vil du korte ned rekkevidden. For å få lengst mulig rekkevidde og lavest mulig forbruk er det viktig med så jevn kjøring som forholdene tillater. Et godt råd er å heve blikket, for å tidlig kunne avpasse farten så mykt og tidlig som det lar seg gjøre. Dette vil forhindre hard bruk av både gass og brems. Et annet godt råd kan være å tenke at man har et egg mellom foten og pedalene som ikke skal knuses, sier han.


- Outlander PHEV utgjør en helt ny måte å kjøre og tenke bilkjøring på. Jo mer du spiller på lag med bilen, jo større effekt får du av de mulighetene som ligger der. Vi ser at kundene våre liker denne utfordringen og de takler det strålende, sier Per-Gunnar Simonsen ved Henry Hammari AS.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.