Bilbyen Skadesenter AS
Gå til

Her går det på skinner!

Etter bare noen uker i drift kan driftsleder Tom Ørjan Magnussen konstatere at det går på skinner i det nye skadesenteret i byen. Nå søker nyopprettede Bilbyen Skadesenter flere ansatte med den rette kompetansen.

Bilbyen Skadesenter AS startet opp i mai og det er lite luft i ordrebøkene. Det er kanskje ikke så merkelig når vi vet at eierne bak det ultramoderne skadesenteret står for mer enn 70 prosent av markedsandelen i Alta.


Høye krav

Og det er lite som tyder på at ordretilgangen blir dårligere fremover. Tvert imot, mener driftsleder Tom Ørjan Magnussen som er på jakt etter flere ansatte.

- Tilgangen på arbeid er god. Vi ser at oppdragene vil øke fremover og trenger derfor flere ansatte med nødvendig kompetanse. Kravene til både utstyr og kompetanse innen biloppretting er høye. Og uten skoletilbud innen oppretting her i Alta er det ingen enkel sak å finne de rette personene, innrømmer Magnussen.

 

Alternativ rekruttering

Jungeltelegrafen og sosiale medier har så langt vært viktige virkemidler for å sikre den nødvendige kompetansen.

- Vi har også vært heldige og funnet noen som har flyttet hjem tilbake til Alta og takket ja til jobb hos oss. Og dersom noen vet om flere altaværinger med den rette kompetansen som vurderer å vende nesen tilbake til nord, så lover vi å ta i mot dem med åpne armer!


Bilbyen Bilskadesenter er en kjede med avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Alta og Vadsø. Det åpner også muligheter for å utveksle kompetanse avdelingene seg imellom. Biloppretting er blitt en krevende øvelse og i spesielle tilfeller er det mulig med kompetanseflyt avdelingene mellom.


Skadesenteret tilbyr tradisjonelle tjenester som oppretting og lakkering. I tillegg er de en del av den landsomfattende kjeden Mekonomen som tilbyr service på både nyere og eldre biler. Her er EU-kontroll dessuten en viktig tjeneste. Mekonomen tilbyr også reservedeler til de aller fleste bilene, til gunstige priser.

Bilbyen Skadesenter har trolig de mest moderne produksjonslinjene i Nord-Norge inne biloppretting. 

 

Moderne produksjonslinje

Det er anlegget med biloppretting og lakkering som vekker størst oppmerksomhet i lokalene på Aronnes. Produksjonslinjen blir betegnet som den mest moderne i hele Nord-Norge.

- Vi har en svært moderne og gjennomtenkt produksjonslinje som gjør arbeidet effektivt og kvalitetsfult. Bilen blir plassert på skinner når den kommer inn i verkstedet. Den er innom ulike forarbeidssoner før den dyttes inn i lakkeringsboksen. Helt til slutt dyttes den ut igjen og blir påmontert alt utstyr, forteller Magnussen.


De er ikke bare med tanke på best mulig sluttprodukt at skadesenteret har valgt de aller mest moderne løsningene. Også de ansattes helse har hatt fokus. Bilbyen Skadesenter har valgt ventilasjon og avtrekk fra øverste hylle da bygget ble innredet.

- Vi vet at de ansatte setter stor pris på dette, sier Magnussen.

 

Bilbyen Skadesenter har to ansatte som arbeider fast med selve lakkeringen. Det lakkeres hver dag og nesten hele dagen. Å finne riktig farge til de ulike bilene er ofte en stor utfordring.

- Vi har tilgang til fargekodene fra de ulike merkene, men det er ofte ulik fargenyanse på biler med samme lakk-kode. Vi bruker lakkscanner og våre ansatte blander seg til tilnærmet riktig farge. Her gjelder det å ha god kunnskap og kompetanse for å oppnå et godt resultat, sier han.


Det er Harila, Alta Motorsenter og Alta Motor som står bak Bilbyen Skadesenter AS.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.