Polaris og Finnmark Motorsenter
Gå til

Jørn Losvar tester Polaris Titan 800 XC

Finnes det en skuter som er suveren til normal turkjøring, ekstrem løssnøkjøring, arbeidsoppgaver med trekking av tunge lass og i tillegg omtrent aldri blir fastkjørt? Ja, og i tillegg ikke koster skjorta og er rimelig i forbruk.. 

De siste tiårene er utviklingen og spesialiseringen av skutere kommet langt fra utgangspunktet jeg vokste opp med på 1980-tallet. Tenker ikke bare på spreke motorer, sofistikerte chassis og avanserte fjæringer som har forandret ytelser og komfort, men jeg mener spesialiseringen av skutere i de forskjellige segmentene. 

Spesialister

Bakkeklatrere som RMK, arbeidsskutere som WideTrack, touringmaskinene og konkurrentene sine tilsvarende er blitt så raffinert de siste årene at de fungerer tilfredsstillende stort sett bare til sitt spesialiserte bruk. 

Derfor innledet jeg denne saken med spørsmålet om det finnes en enkelt skuter som er i toppskjiktet i alle disse segmentene. 

  Foto: Jørn Losvar

Snakkis

Polaris lanserte sin nye skapning Titan forrige sesong og både bransjen og kunder omfavnet nykomlingen fort. For å finne ut hvorfor Titan ble en snakkis bestemte jeg meg for å prøvekjøre skapningen selv. Jeg har kjørt «alle» skutere i alle kategorier fra alle produsentene og har de siste årene brukt og kjørt en eldre bredbelter og vurderte å bytte ut sliteren med en nyere. 

Umulige krav

Jeg ønsker en skuter som er så god at den er best til alt! Hvert fall nesten.. Trekkraft og fremkommerlighet er særlig viktig når man skal preparere løyper i snøsrike og bratte skråninger i Langfjord. Likeså ønsker jeg en komfortabel kjøretur til fiskevannene og dersom jeg skal i skogen for å hente ved, må den være enkel å smyge mellom trærne i meterdyp nysnø. Som alle andre vil også jeg betale minimalt for doningen og driftskostnadene. Dessuten liker jeg at skuteren har kraft og ressurser. 

Umulige krav? Tja, det trodde jammen jeg og..

  Foto: Jørn Losvar

 

Sleeper

Polaris Titan går veldig godt! Den er uhyggelig rask i akselerasjon grunnet det lange og brede beltet med 46mm kammer. Når man gir full gass svarer motoren øyeblikkelig og variatorene sender maskinen avgårde med en imponerene kraft. Det river skikkelig i armene og jeg tror mange andre 800-kubikksracere vil måtte jobbe fullt for å holde unna for denne arbeidshesten. I følge Polaris yter motoren «bare» 140 hester men jeg mistenker ytelsene er langt høyere. Titan er rask. Punktum.

Overraskelsen

Nåvel, sterk motor og imponerende aks er langt fra nok. Hvordan er kraftpluggen til å jobbe da? Med ei diger stålgrind hengende etter skuteren for å slipe ned humpene i skuterløypa i bratte og svingete Langfjord er man nødt til å ha lavgir, langt grovt belte, kraftig motor og nesten akrobatisk kjøreteknikk for å utføre jobben. Titan imponerte stort og selv om jeg utfordret både skuteren, skjebnen og meg selv ved å trekke slodden opp «monsterbakken» til Røde Kors-hytta gikk det overraskende lett. Og den bakken er både veldig bratt og veldig lang. Respekt.

  Foto: Jørn Losvar

 

Komfortsone

Turkjøring med oppakning og passasjer for en helgetur til et fjernt fiskevann er både komfortabelt og praktisk. God fjæring med førsteklasses støtdempere sluker humper og selv etter flere timer på setet har jeg fortsatt lyst til å kjøre et stykke til. 

Polaris har et festesystem der man enkelt klikker oppbevaringsbokser, geværholder, isborfeste og gudene vet alt annet. Disse kan i mange tilfeller erstatte pakksleden og selv om skuteren leveres med trekkrok og kapasitet til å dra omså hvor mange sleder som helst, er det likevel utrolig gøy å kjøre Titan på tur uten å ha en slede hengende etter. Som tidligere sagt går Titan veldig godt.

Alt i alt

En som har kjørt mye med Titan denne vinteren er løypesjefen i Finnmarksløpet, Knut Nilsen og erfaringene hans kan leses i egen sak.
Dersom jeg skal oppsummere inntrykkene mine etter et par hundre kilometer over ei langhelg med Titan, vil jeg svare med å svare på mitt spørsmål i ingressen.

-Ja, jeg mener det er mulig å kjøpe en skuter som er så god at den er best til alle oppgavene. Hvert fall nesten.
 


 

Polariskampanje hos Finnmark Motorsenter


4000 km i sprengkulde

Løypesjefen i Finnmarksløpet, Knut Nilsen kjørte om lag 4000 km denne vinteren for å preparere løypenettet til Europas lengste hundeløp.

-He he, det er sjeldent jeg blir opphengt i skutere men nå har jeg faktisk bedt om pristilbud på en Polaris Titan, flirer Nilsen når jeg ber han oppsummere inntrykkene sine med Titan. 

-Husk på at vi kjørte med tunge sleder og slodde i meterdyp nysnø i tett skog over hele fylket. Ikke en eneste gang kjørte vi oss fast. Skuteren er helt fantastisk til å ta seg fram i krevende forhold.

  Foto: Finnmarksløpet og Jørn Losvar

Løypesjefen sier han vil spesielt fremheve den store vindskjermen de hadde montert på sine skutere.

-Fabrikken har lagd en vindskjerm som beskytter føreren på en ypperlig måte. Med temperaturer mellom minus 30 og 40 hver gang vi var ute ville det blitt en mildt sagt kald jobb å gjøre dersom ikke førermiljøet var tilpasset bruken. 

Nilsen sier han ikke oppfattet skuteren som tung eller vanskelig å bruke. 

-Nei, som sagt kjørte vi oss ikke fast eller hadde noen problemer ellers. Det var bare å kjøre og rygge dersom det ble nødvendig. Jeg er rett og slett imponert.

Skrevet av Jørn Losvar.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Altaposten.nos redaksjon, men av Altaposten.nos markedsavdeling.

Altaposten.no er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på altaposten.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.