– Jeg har selvfølgelig ikke mulighet til å konkurrere med de største teamene, men jeg har det i det minste veldig morsomt i bilen åtte-ti dager i året, sier Bjørn Terje Heggeli før han i helga sesongdebuterer i NM-runden i rallycross på Gardermoen.

– Om jeg hadde pengene ville det ikke vært vanskelig å bruke en million i året på denne sporten, men jeg er naturligvis ikke i nærheten av det nivået, sier han med et smil

– Ett sett dekk holder normalt til bare ett løp noe som betyr 12.000 kroner bare der. Så kommer startavgift, litt smådeler og drivstoff i tillegg og man havner fort opp i 20.000 kroner i kostnader per løp. Også skal man enda komme seg dit, å kjøre buss 180 mil koster en del penger det også, sier han og legger til:

– Jeg er en lavbudsjettkjører i forhold til de fleste andre og må spare der jeg kan. Det er derfor lommeboka som bestemmer hvor mange løp jeg kjører. En av mine konkurrenter sa han hadde 300.000 i spionsorinntekter og skal kun kjøre de fem NM-rundene. Jeg har 60.000-70.000 i sponsorstøtte, men det er inkludert en del utstyr og er derfor ikke rene penger.

Men han klager ikke.

– Som sagt har jeg det veldig morsomt åtte-ti dager i året.

Ingen trening

Motorparken på Kvenvikmoen står snart ferdig med en helt ny rallycross-/bilcrossbane. Det betyr likevel ikke at Alta-kjøreren vil bruke mye tid der ute.

180 MIL Nesten 180 mil i teambussen venter før Alta-kjøreren kan klatre inn i rallycrossbilen. Foto: Magne Ek

– Det er den største forskjellen i forhold til da jeg kjørte scootercross og kunne trene hver dag med det utstyret jeg hadde.  En rallycrossbil bruker dekk også under trening så det blir ikke at man trener time etter time i håp om å bli en bedre sjåfør. Litt testing kan det bli, men det begrenser seg til det, sier han og legger til:

– Ikke bare på grunn av kostnadene til dekk, men også på grunn av den store belastningen man har på motor og drivverk. Om noe vesentlig skulle ryke er sesongen over for min del, og det kan den faktisk skje i første sving i helga.

I vinter er motor og girkasse overhalt og ny forstilling bygget. I tillegg er bilen lettet litt her og der, men å konkurrere om seier i supernasjonal klasse fire (biler med over 2,4 ltr. motor) blir ikke lett.

Vanskelig å konkurrere

– Hvor stor mulighet har du egentlig til å konkurrere om en topplassering i en NM-runde?

– Det er veldig urealistisk. Jeg har i utgangspunktet ikke en bil som er konkurransedyktig, men løpene skal for all del kjøres før man deler ut plasseringer, sier han og forklarer:

– Min bil veier 120 kilo mer enn minstekravet og jeg er blant annet den eneste som er så dum at jeg kjører med sekssylindret motor som naturligvis er tyngre enn de firesylindrede.  Girboksen min veier 20 kilo mer enn de letteste, men det var dette jeg hadde råd til å kjøpe, sier han med et smil.

– Men så skal det sies at det er nye regler i år i forhold til hvor mye av vekta som kan være på bakakslingen. Det kan bikke det hele litt i min fordel i forhold til i fjor, men jeg har fortsatt mye igjen i forhold til de beste bilene både på vekt og effekt.

Fem løp

Turnusjobben gjorde at han måtte stå over den første NM-runden og mister enda flere.

– Planen er helgas løp og en NM-runde i august. Så stiller jeg i Nordlandsveckan i Nord-Sverige der tre løp står på programmet i løpet av en uke i juli. Mer enn det blir det ikke, sier han før han med et smil gjentar for tredje gang:

– Jeg har det veldig morsomt åtte-ti dager i året.