– Å vinne Clash of Nation, hvor det kun stiller inviterte kjørere, er noe jeg sammenligner med å vinne Arctic cat-cup som er det største stevnet i Europa. Så når jeg går til topps er jeg naturligvis godt fornøyd, sier Moland som fikk 1500 euro i premie uten at det fyller kontoen.

– Det dekker vel omtrent dieselen vi har brukt for å komme oss fra Alta til Falun, sier han med et smil.

Moland kjørte i klasse pro stock, der han har vunnet mye de siste årene. Blant annet nevnte Arctic cat-cup og Clash of Nation i 2013.  Årsaken til at han velger klassen for «originale» maskiner forklarer han slik:

– Jeg håper å kjøre hele sesongen i USA neste år og der vil jeg stille i den klassen. Samtidig var det slik at jeg fikk stock-maskinen mye tidligere enn open-maskinen, og skal man bli best er det greit å trene med den scooteren man konkurrerer med. Man kan fort bli lurt av lyd og aksellerasjon, og tro man kjører fortere enn man gjør, om man plutselig hopper på en trimmet scooter. Så det er lettere å hoppe på en scooter som går dårligere, enn å plutselig kjøre en med mer effekt enn man er vant med, sier han og legger til:

– Rundetidene har faktisk vist at jeg kjører fortere med stock-maskinen som jeg kjenner ut og inn. Det høres kanskje rart ut, men det handler om å bli kjent med maskinen og effekten.

Emil Harr og Johan Eriksson ble nummer to og tre.

Klasse pro open ble vunnet av finlenderen Aki Pihlaja foran svenske Adam Renheim og den norske USA-proffen Elias Ishoel. Alle tre er ventet til Alta der VM avsluttes kommende helg.