11. februar er fristen for innspill i forhold til «Overordnet ambulanseplan for Finnmarkssykehuset 2018 - 2028». Både befolkning og ambulansearbeidere i Loppa er urolige i forhold til signal om å flytte Legeskyssbåten fra Øksfjord.

– Må ikke tukles med

Blant skeptikerne er prosjektleder og verneombud ved Frydenbø Øksfjord Slipp & Mek AS, Jan-Magne Hansen.

– Det er viktig med beredskap, og legeskyssbåten anses hos oss som sikrere transport enn transport på veg. De gjør en super jobb. Når veier er stengte og helikopter ikke kan komme, går båten som regel, sier Hansen. Han mener det ikke må tukles med et tilbud som fungerer, og at det fra Øksfjord er rimelig responstid til hele området som er kjerneområdet for Legeskyssbåten.

– Det tar for eksempel bare en god halvtime til Hasvik herfra Øksfjord, sier Hansen.

Mange utfordringer

Forordet i dokumentet sier blant annet: «Å drive ambulansetjeneste i Finnmark har mange utfordringer. Med spredt og variert bosetting, lange avstander, skiftende vær- og føreforhold vil dette være sentrale premisser for organiseringen av den akuttmedisinske tjenesteytingen og kommunikasjon, noe som er spesielt krevende når tiden teller. Regionen har økende turisme og et næringsliv i utvikling, særlig innenfor fiskerinæring og olje- og leverandørsektoren.

I dette landskapet skal ambulansetjenesten være en trygghetsbase for befolkningen.»  34 kommuner og institusjoner har fått høringsutkastet til behandling. Høringsutkast, innspill og rapport fra SINTEF skal 19. mars behandles i styret for Finnmarkssykehuset HF. Rapporten fra SINTEF har tittel «Stasjonsstruktur og dimensjonering av ambulanseflåten i Finnmark» Rapporten er innspill til ambulanseplan 2018 - 2028 og er signert Frode Rømo.

Mange forhold

Verneombudet på verftet i Øksfjord mener det er mange arbeidsplasser i Loppa der man må ta hensyn til risiko for skader, og at lokalkunnskap er viktig.

– Vi har fiskebruk, verksteder, fôrfabrikk, lokale og tilreisende fiskere, fisketurisme og stor aktivitet med båter ellers, er noe av det verneombudet mener må veie tungt i forhold til fortsatt plassering i Øksfjord. Det skjer stor næringsutvikling også i Hasvik, foreslått som alternativ båtplassering i Vest Finnmark, men Hansen mener Øksfjord har bedre plassering for på kortest tid å nå flest steder i alle retninger.

Loppa legeskyssbåter AS ble startet i 1986. Men over 30 års erfaring sier daglig leder Mats Martinsen at de har opplevd krevende oppdrag i alle deler av dekningsområdet. Han roser staben sin for gode kompetanse og kreative løsninger i kompliserte tilfeller.

Rapporten fra SINTEF er en del av grunnlaget for høringsutkastet. Kvalitet, trygghet og respekt skal være hovedmålet for ny ambulanseplan frem til 2028. Flere reagerer på at båttransport har fått liten plass i høringsutkastet og at tanker om flytting av Legeskyssbåt fra Øksfjord ikke ikke synliggjøres med realitetsvurdering og relevante argument for gevinst.

Ambulansetjenesten i dag er organisert med 17 bilenheter og en båtenhet med eget helsepersonell (Øksfjord). Redningsskøyta i Havøysund tar oppdrag ved hjelp av lokalt helsepersonell i hver enkelt situasjon. SINTEF anbefaler ny ambulansebåt i Øst Finnmark, samlokalisert med stasjon for biler. Denne båten skal frakte pasienter fra Vadsø til Kirkenes, og det grunngis med innspart transporttid. Ambulansebåt i Vest Finnmark anbefales plassert i Hasvik og Måsøy, eller i Bergsfjord og Måløy.

Dersom samlokalisering med bil blir aktuelt, anbefales båtstasjonering i Hasvik. Med egen båtstasjon, anbefales at stasjonering i løpet av planperioden flyttes fra Øksfjord til Bergsfjord.  Luftambulansen har to baser i Finnmark, i Alta og i Kirkenes, og har egen organisering.  Det forslås at stasjonering av bilambulansene tilnærmet blir som i dag. Et endringsforslag er at det opprettes en egen ambulansestasjon på Skaidi. For å gjøre dette, foreslås det at bilressurser tas fra Hammerfest og Havøysund.

Dette hovedsaklig på grunn av praksis med pasientoverføring fra lokale biler. Overføring er argumentert med at lokale biler dermed raskt er tilbake ved egen stasjon for å betjene sitt område.

Egen stasjon på Skaidi vil ifølge SINTEF sin anbefaling gi bedre tjenester for Kvalsund. Rapporten mener oppdragsmengden vil øke og at antall ambulansebiler totalt bør økes fra 32 til 35. Økningen anbefales å skje i Hammerfest og Alta. Ellers foreslår SINTEF at dagens 17 ambulansestasjoner bør beholdes og forsterkes med nummer 18 på Skaidi.

Lover grundig vurdering

Jørgen Nilsen er sjef ved Klinikk for prehospitale tjenester ved Finnmarkssykehuset HF, og leder gruppen som er ansvarlig for høringsutkastet.

– Det er ikke sikkert at Legeskyssbåten blir flyttet fra Øksfjord, påpeker Nilsen overfor Altaposten.

AVGJØRELSE I MARS: Jørgen Nilsen forteller om en grundig prosess. Foto: Presse

Han viser til «Overordnet ambulanseplan for Finnmarksykehuset 2018 - 2028». Ifølge gruppens anbefaling vil det bli minimal omstrukturering i plassering av bilambulansene.

Selv om SINTEF-rapporten antyder en bedre dekning ved plassering av båt i Hasvik, forteller klinikksjefen at ingenting er avgjort før styret har behandlet saken i mars.

– Vi anbefaler at båten blir i Øksfjord ut avtaleperioden (ut 2018 journ anm), sier Nilsen.

Han sier seg enig i at lokalkunnskap er viktig moment å ta hensyn til i prosessen, men ønsker ikke å utdype sin private mening overfor Altaposten. Klinikksjefen sier likevel han er sikker på at styret gjør en grundig og fornuftig vurdering.