Stortingsrepresentant Bengt Rune Strifeldt er krystallklar på at dersom partifelle og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) spør han om råd vil det bli to ganger nei til å bygge en ny storflyplass i Hammerfest og tja til en kortbaneflyplass på Grøtnes.

Må vurderes

Han er samtidig klar på at både befolkning og næringsliv i Hammerfest må sikres gode luftveis kommunikasjoner. Strifeldt merker seg at et av alternativene til Avinor er en maksimal utbygging av rullebane, utvidet oppstillingsplasser og infrastruktur rundt dagens lufthavn i Hammerfest på Prærien.

– Kan en utbygging her imøtekomme behovene på nivå med det en ny lokalflyplass på Grøtnes, er det et alternativ som må vurderes. Et sånt alternativ krever fullverdig utredning for å gi svar på om en slik utbygging vil kunne løse utfordringene Hammerfest står overfor, påpeker Strifeldt.

Overkapasitet de luxe

At Frp ikke blir noen støttespiller for ny flyplass i Hammerfest med 1700/1800 meter rullebane er det klare signal på. Da Frp-fraksjonen i Stortingets transportkomite høsten 2016 var i Alta på befaring, var talskvinne for Frp i saker som berører  flykommunikasjon og flyplasser, Åse Michaelsen, en av deltakerne. Hun avviste planene om en ny storflyplass i Hammerfest overfor Altaposten:

– For meg høres dette ut som overkapasitet de luxe og en lite samfunnsmessig utnyttelse av ressursene.  Å bygge opp en ny storflyplass bare 12 mil fra de to eksisterende, høres ikke fornuftig ut. Jeg vil heller anbefale politikerne i Finnmark å se etter helhetlige samferdselsopplegg der lufthavnene i Alta  og Lakselv tilføres et best mulig driftsgrunnlag gjennom passasjerer og godstransport.

– Sløsing

Hun holdt fast ved at Hammerfest også vil være best tjent med en regional kortbaneflyplass trafikkert med mindre fly, men da med hyppigere avganger.

Michaelsen, som i dag blir statsråd og landets første eldreminister,  har vært sentral i utformingen av praktisk politikk for Frp når det gjelder flykommunikasjoner.

Da hun besøkte Alta var Michaelsen klar på at en ny storflyplass i regionen ville være sløsing med samfunnets midler.

– For meg er det ganske opplagt at vi ikke kan bruke samfunnets midler på tre storflyplasser for en befolkningsmengde på 30.000-40.000.

Framtidens flyplass

Leder av hovedutvalget for samferdsel, Geir Ove Bakken, sier at det viktigste for Finnmark fylkeskommune er at de grep som nå gjøres er framtidsrettet.

– Vi må gjerne se 30 til 50 år fram i tid. Vårt krav er en ny lokal lufthavn i Hammerfest. Fylkeskommunen har sagt at vi ønsker en samfunnsøkonomisk analyse i forkant, men at vi ser for oss byggestart i 2021 dersom avgjørelsen blir en ny lufthavn på Grøtnes, forklarer Bakken som understreker:

– Våre ambisjoner er en ny lokal lufthavn i Hammerfest som ivaretar næringslivets behov.

– Avinor sier at et alternativ er utvidelse av dagens rullebane og flyplass. Din reaksjon?

– Jeg registrer hvilke alternativ Avinor jobber med. Avinor er etter mitt syn et glimrende selskap som gir gode svar gjennom utredninger og rapporter. Derfor er jeg trygg på at utredningene som kommer vil gi tilfredsstillende svar for alle alternativer. De vil danne et  godt grunnlag for gode beslutninger med hensyn til flyplass i Hammerfest.