Nylig ble Altaposten antatt som en av tre leverandører av skjerm- og reklameløsninger for norske lufthavner. Med det tar lokalavisa steget fra å være en lokal til å bli en nasjonal aktør på lufthavn-markedet.

Med støtte fra et knippe søsteraviser i Polaris Media samt en håndfull øvrige samarbeidspartnere, skal mediehuset betjene 25 lufthavner over hele Midt- og Nord-Norge samt deler av nordvestlandet (se liste under).

– Det var en av oss som reiste med flytoget en gang i 2009, og så reklameskjermene her. Vedkommende tenkte «hvor vanskelig kan det være?» En sjekk røpet at vi hadde kompetansen og teknologien, fra arbeidet vi allerede drev på med gjennom TV Nord, tok noen runder med Alta lufthavn, og etablerte et samarbeid som har eksistert siden.  Også Parksenteret og Amfi ble med på dette.

– Kort fortalt lager vi en nettstrøm med nyheter, reklame og informasjon som Alta lufthavn «henter ned» og presenterer på sine informasjonsskjermer. I tillegg selger vi nå den fysiske reklamen på selve lufthavna. Vi har hatt et godt og fruktbart samarbeid, som tydeligvis er blitt lagt merke til sentralt i Avinor. Resultatet ser vi nå, sier direktør Tor Sara.

To millioner reisende

Landets lufthavner ble delt mellom tre aktører, der Clear Channel ikke overraskende fikk landets største lufthavner, mens de lokale og regionale lufthavnene ble delt mellom Altaposten og en annen aktør.

– Vi er med dette blitt en aktør på det nasjonale markedet. Jeg vil tro at også nasjonale kjeder og selskap vil synes det er interessant å nå ut til to millioner reisende, sier Sara.

Nye kunder

Selv om han ikke vil si det rett ut røper smilet at gleden er stor over at anbudet avisa leverte ble akseptert:

– Vi er glade for at Avinor likte ideen, nemlig å knytte lokale mediehus mot lokale lufthavner, både med hensyn til reklameproduksjon og leveranser av redaksjonelle saker. Det er ikke noen hemmelighet at mediebransjen sliter, og slike «ekstra bein å stå på» tas godt imot. Det fine for vår del er av i når ut til kunder som vanligvis ikke annonserer i lokalmedia, det er friske penger for vår del, sier han.

– Og så er det ekstra moro at et «barn» av satsingen vår på TV Nord nå er i ferd med å «vokse opp» til noe slikt.

– Hvordan har søsteravisene og de øvrige samarbeidspartnerne tatt imot nyheten?

– De hoppet av glede! De ser på dette som et interessant og spennende prosjekt, og ser i likhet med oss at oppsiden er stor. Vi gleder oss til å ta løs på samarbeidet med Avinor og med de lokale samarbeidspartnerne våre, sier Sara.

– Hvorfor tror du lille Altaposten til slutt ble antatt av Avinor, og på så mange flyplasser?

– Vi har nok hatt en god ambassadør i lufthavnsjef Charles Kristiansen, fordi vi har hatt et godt og fruktbart samarbeid der vi har levert gode resultater over flere år. Samtidig har andre aktører forsøkt seg uten å lykkes, etter vår mening fordi de har hatt en helt annen modell. Vi har trua på at vår måte å gjøre det på vil fungere, og at dette vil føre til en økt inntjening også for Avinor på deres lokale lufthavner i Nord- og Midt-Norge.

– Stolt av samarbeidet

Lufthavnsjef Charles Kristiansen har trua på modellen han har vært med på å utvikle.

Det var Kristiansen som sammen med Altaposten satte i gang det som nå blir et nasjonalt samarbeid rundt til sammen 25 flyplasser. Han legger ikke skjul på at han har snakket godt om samarbeidet overfor Avinor sentralt:

– Vi har lenge diskutert om det var mulig å få til noe slikt, med utgangspunkt i det vi har gjort i Alta. Jeg har hele tiden signalisert at jeg har trua på modellen, og kan vise til flere år med gode resultater.

– Nå som «din» løsning er tatt inn i varmen, er du litt stolt selv?

– Selvfølgelig! Jeg er veldig stolt av at et firma fra Alta kan gå inn på denne måten, og at vi lokalt får til et samarbeid som blir til noe slik. Jeg har vært ambassadør for modellen, jeg synes avtalen vi har hatt har vært bra og samarbeidet godt – og så tror jeg det ligger et enda større potensiale til ytterligere vekst på lokal og regional lufthavnreklame, sier Kristiansen.

Innovative og fremoverlente

Blant de som har merket seg arbeidet i Alta er leder for kommersiell drift og støtte (DRL) i Avinor, Christian Øgaarden:

– Vi ser at Alta har levert jevnt over veldig gode resultater på reklamesalg, med en solid lokal forankring. Dette gjør noe med profilen på kampanjene, og markedsføringen på de forskjellige flatene oppleves som aktuelle. De reisende kjenner igjen det de får presentert, noe som er positivt, sier han.

At en lokal aktør nå skal levere tjenester for så mange små og store lufthavner over en større region er han også positiv til:

– Vi føler oss trygge på at vi får god ivaretakelse av det lokale markedet, noe man kanskje ikke har fått til før. Det er ikke lett å sitte i Oslo og håndtere et marked i Finnmark. Gjennom modellen Altaposten har presentert tror vi at vi har funnet en aktør som kan klare dette, ved hjelp av samarbeidspartnerne.

– Samlet har Altaposten vist seg veldig fremoverlent og innovative i sine løsninger, det er vi veldig, veldig glade for å se. De vi har vært i samtaler med hos avisa fremstår som løsningsorienterte, så vi er trygge på at dette vil bli et godt samarbeid. Vi gleder oss til å ta fatt på dette, sier han.

– Hvor viktig har det tidligere samarbeidet mellom Altaposten og Alta lufthavn vært i denne prosessen?

– Charles (Kristiansen) har uttrykt at han er godt fornøyd, og ønsket å beholde samarbeidet under alle omstendigheter. Han gjorde oss obs på at dette kunne være en løsning. Men dette var en åpen anbudskonkurranse, og det var Altaposten som selv så muligheten og ble med.

LufthavnMediehusPassasjerer 2016
AltaAltaposten365 510
BerlevågAltaposten5 921
BåtsfjordAltaposten14 485
HammerfestHammerfestingen122 534
HasvikAltaposten8 427
Honningsvåg/ValanAltaposten13 626
Kirkenes/HøybuktmoenSør-Varanger Avis309 881
Lakselv/BanakAltaposten57 253
MehamnAltaposten14 786
VadsøAltaposten77 341
Vardø/SvartnesAltaposten12 274
Brønnøysund/BrønnøyBrønnøysunds Avis93 780
Mo i RanaBrønnøysunds Avis110 260
MosjøenBrønnøysunds Avis58 554
SandnessjøenBrønnøysunds Avis75 249
BardufossFolkebladet242 573
Andenes/AndøyaAndøyposten47 179
LeknesVOL109 170
Stokmarknes/SkagenVOL93 782
SvolværVOL81 121
VærøyVOL8 842
RøstVOL9 282
NamsosNamdalsavisa27 943
RørvikNamdalsavisa34 963
SørkjosenFramtid i Nord14 063
Sum passasjerer 20162 008 799