Det er ikke mye som minner om traktorer og landbruksservice når man tar luksuscamperen Morelo i nærmere øyesyn. Denne doningen koster 3,4 millioner kroner og selskapet har allerede solgt en slik tidligere i år.

– Vi skal ikke klage, det er selvfølgelig veldig moro når kundene våre velger et slikt produkt! Totalt her til lands selges det ikke mer enn 10 stykker av disse årlig, og så har vi klart å selge to her i Alta, sier Tor-Einar Mathisen, daglig leder og selger hos Mathisen Landbruksservice AS.

Denne bobilen har et drøyt 10 meter langt chassis fra Iveco, fullstappet av teknikk og muligheter.

De råeste landbruks-lamborghinier

Etter at selskapet tok virksomheten ut av sentrum til fordel for Elvebakken, fikk de bedre plass til utstilte modeller, ny butikk, stor utstillingshall og nytt romslig verksted. Nå har fått et helt annet armslag enn tidligere, noe som sees på tallene:

Omsetningen har skutt i været, i 2016 omsatte selskapet for 93 millioner. Det er opp fra 73 millioner året før, og 49 året før der igjen. Årsresultatet for 2016 var på småpene 2,1 millioner kroner.

Mot riksveien veksler utstillingen fra de råeste landbruks-lamborghinier, Kabe-vogner på 10 meter – til staselige bobiler av ymse støpning.

– Vi regner med å omsette for mer enn 100 millioner kroner i år. Fra vi flyttet fra sentrum for fire år siden har vi økt fra ni til 14 ansatte, så det går ikke dårlig, sier Mathisen.

Han passer på å skryte av sine ansatte, som han mener gjør en formidabel jobb for å levere god service i butikken, og godt verkstedarbeid til kundene.

TOPP MODERNE: Det er som å gå inn døra hjemme i denne eksklusive bobilen. Og selvsagt trenger man ikke den gode, gamle nøkkelen for å åpne døra. Her er det kodelås som gjelder. Foto: Magne Kveseth

Hus på hjul

Og vi ble med på en tenkt tur med nybilen. Først lurte vi egentlig fælt på hvordan man skal komme seg opp i førerkabinen.

Selvfølgelig lå det noe «hightech» bak. For først låser man opp kodelåsen på døra, så aktiverer man trappa som glir stille og pent ut av buken på bilen, deretter er det noen trinn opp, og så er man på parketten.

Allerede før vi tar plass i førersetet kjenner vi gjennom sokkene at gulvvarmen fungerer. Skoene settes i «inngangspartiet» – ingen går inne med vintersko i stua.

Stolene er som formsydde racerbilseter av «recaro-liknende» preg og hele interiøret med stoler og sofaer er trukket i lyst lær, intet mindre.

Vel på plass i førersetet får vi verdens beste utsikt, både forover, til siden – og bakover ved hjelp av ryggekameraet. Speilrekken på siden av bilen gjør det også mulig å telle mygg på panseret, hvis man skulle ønske det.

Mangler det noe?

Bobilen vi tester ut har det aller meste. Her snakker man hus på hjul i dobbelt forstand, med sengeplass for fem, eget bad og toalett med mulighet for å lukke dørene både til førerkabinen og soverommet.

Campingbilen leveres til og med utstyrt med en liten bybil bak i «garasjen». Det gjør at man må tåle to trinn opp for å komme i senga på «the master bedroom».

STÅHØYDE: Kanskje ikke riktig full ståhøyde, men «garasjen» på denne bilen er imponerende og her kan man selvfølgelig ha scooter eller liten båt eller hva som helst med seg på tur. Foto: Magne Kveseth

Senga har madrass som hviler på et underlag som former seg etter vekta på kroppen. Ikke noe er det spart på her heller.

Og når først garasjen er nevnt – her er det plass til en liten bil, eksempelvis en VW Up, eller en Fiat 500. Bilen tas ombord ved hjelp av bobilens vinsjesystem, så man ikke avhengig av å være mer enn en person for å få bybilen.

Bak blankpolerte skapdørslåser er det plass til alt du trenger for en tur på veien. Et fullt utstyrt kjøkken med gassbluss og hvor både fryseboks, stekeovn og vanlig kjøleskap er på plass, spisebord og sittegruppe, vendbare førerstoler, garderobeskap, ja, nær sagt alt finner man i denne bilen.

Likevel kan man spørre hvorfor noen velger en slik kjempe til en så grom pris:

– Det er nok fordi kjøperne har råd til det og vil unne seg noe ekstra. Kundene sier de synes det gir en egen frihet å kunne kjøre av gårde og campe der man vil. Bilen er testet i Nord-Sverige fra fabrikkens folk i minus 36. Der viste den seg som høyst godkjent, både varmen og isolasjonen viste seg å holde, sier Mathisen, som dermed med sikkerhet kan si at bilen egner seg til camping året rundt.

Og som en liten detalj, mellom førersete og passasjersete er en egen liten kjøleboks for vann eller annet drikke.

– Champagne trenger man kanskje ikke under turen, så den kan være i kjøleskapet, flirer Tor-Einar.

Godkjent verksted

Hans-Willy Hansen er verksmester hos Mathisen og har etter flyttingen fra sentrum fått svært mye større plass å boltre seg på. Ved verkstedet blir fuktskadete, kolliderte og havarerte bobiler og campingvogner fikset.

Men Mathisen heter ikke Landbruksservice uten grunn. Også traktorer deles på midten for å få stemplene i riktig rekkefølge når de settes sammen igjen – og for å løfte traktormotorene har de en skinne og en vinsj som er kraftig nok til akkurat det.

– Vi er utstyrt med løftebukker som klarer de tyngste bobilene. Ikke minst har vi plass nok til det vi holder på med, sier verksmesteren.

På en av bukkene i verkstedet står en fleske ny bobil i bybil-klassen. Den solgte Mathisens landbruksservice under Barentsmessa i Kirkenes for kort tid siden og nå skal bilen utstyres med slepefeste og en del annet ekstra «snacks» som den nye eieren ønsket å få bilen utstyrt med.

Det fikser selvfølgelig Hans-Willy og arbeidsfolkene hans uten videre plunder.