Tre tilfeller av usikrede arbeidere som jobber i høyden ved to separate byggeplasser i Alta gjør at Hansen nå roper varsku og ber byggherrer, entreprenører og mannen-i-gata være oppmerksomme ved farene man kan utsettes for ved å kutte hjørner og ta snarveier.

– Jeg tok kontakt med Arbeidstilsynet, politiet og det regionale verneombudet i Fellesforbundet og varslet om det jeg så. Nå er ikke jeg den som kan vurdere om det er fare for liv og helse sånn helt umiddelbart, men når jeg ser folk som jobber på et tak uten sikring, så må jeg nesten bare gå ut ifra at det kan være greit å varsle noen som får tatt hånd om saken, forteller han.

Seinere den samme dagen gikk han forbi det samme bygget og så to stykker som monterte kledningsplater på en vegg.

– Da sto de med hver sin gardintrapp på øverste trinn på glattisen. Det er sikkert mange som ikke tenker over hvor ufør man kan bli om man detter ned fra en gardintrapp. Det er også årsaken til at vi har regler – til og med for gardintrapper. Jeg kjente at frustrasjonen tok overhånd, for her hadde politiet hadde allerede vært på stedet og pratet om faren ved å jobbe i høyden, sier han.

Ønsker større fokus

Hansen ønsker ikke å gå nærmere inn på enkelttilfeller, men mener at det trengs et større fokus på problemstillingen – også blant de som går forbi byggeplasser og observerer usikret arbeid:

– Her går det mange mennesker forbi som kan bidra til å unngå at folk ramler ned og slår seg i hjel, sier han.

Hansen mener samtidig at det er viktig å presisere at noen er ekstremt flinke og har et godt fokus på HMS, mens andre tar litt for lett på det.

– Når det ikke stilles krav til hverken byggherrer eller privatpersoner som setter folk i arbeid – så blir det enklere å ta lett på ting. Men vær klar over at om noen skulle ramle ned fra et tak, så er det byggherren som må sitte med det på samvittigheten.

– Derfor er vi i Fellesforbundet nøye med å påpeke og informere våre medlemmer. Men så er det nå sånn at ting skal skje fort, helst i går og da er det mange arbeidstakere som føler seg presset til å ta snarveier, sier han.

– Ledere må gå foran

Altaposten har tatt kontakt med interesseorganisasjonen for bedrifter og arbeidsgivere i byggenæringen i Norge, BNL, for å høre hvordan de arbeider med nettopp opplæring og forebyggende tiltak.

Til avisa sier administrerende direktør, Jon Sandnes, at HMS handler om kompetanse og det er et lederansvar.

–  Ledere må gå foran og vise vei i sikkerhetsarbeidet og være synlige og tydelige i både ord og handling. Vi ser at systematisk HMS-arbeid gir resultater. Det er også svært viktig at oppdragsgivere må stille krav til HMS hos alle utførende.

Direktør Jon Sandnes i BNL.

Sandnes forklarer videre at BNL jobber sammen med sine bransjeorganisasjoner med informasjon, og å utvikle gode verktøy og løsninger for alle medlemmene. Bransjene kurser medlemmene, og BNL jobber også sammen med NHO med å informere om regelverket og hvordan man skal drive godt HMS-arbeid.

– Vi samarbeider også med Arbeidstilsynet og fagbevegelsen med felles HMS-prosjekter, skyter han inn.

– Deler dere den samme bekymringen som Hansen?

– Byggenæringen trenger kunder som stiller krav. Oppdragsgivere må kreve god HMS hos alle utførende. Dessverre er kunnskapen lav hos mange bestillere, kanskje aller lavest hos private oppdragsgivere, når det gjelder HMS. Mangel på kunnskap gjør også at HMS fort kan bli en salderingspost. Alle med et trent øye kan se om en bedrift som utfører et arbeid har HMS på stell – så her gjelder det å bli enda flinkere til å informere kundene om hva som ikke er akseptabelt og hva som er kravene. Kundene bør også informeres om sitt ansvar og hva som kan bli konsekvensene i siste instans om noe går galt.

Her mener Sandnes at det er en lang vei å gå.

– Dessverre så lenge det finnes bedrifter som også er villig til å risikere liv og helse for et oppdrag. Vår rapport «Flerkulturelle arbeidsplasser i byggenæringen» peker også på at varighet i relasjoner er viktig for å ivareta sikkerhet og arbeidsmiljø ved flerkulturelle arbeidsplasser – dette tror jeg også er nøkkelen på alle arbeidsplasser. Det å satse på ansatte og bygge gode relasjoner til de ansatte med fokus på HMS bidrar også til en bedre HMS-kultur, sier han.