Alta var opprinnelig en av 30 kommuner som fikk status som realfagskommune her til lands. Nå er nåløyet smalnet ytterligere, der 15 kommuner er med videre.

– Dette har gitt Alta en fantastisk mulighet til å være i forkant av utviklingen, sier rådgiver Trond Einar Persen i Alta kommune. Det handler om å være skodd for fremtiden og sikre mestring i altaskolen.

Har store ambisjoner

Kommunen har så langt fått prosjektstøtte på 3,1 millioner kroner,  med Newton-rommet og Nordnorsk vitensenter som to synlige pådrivere. Nå tømres det ut et treårig prosjekt på hele 14 millioner, der en søknnad er inne til EUs barentsprogram Kolarctic, som skal avgjøres før jul. Alta kommunes andel er 3,7 millioner kroner.

– Vi har sett en kortsiktig effekt  i faglige resultater, men enda viktigere er det å tenke langsiktig knyttet til grønt skifte og nye behov. For ikke å snakke om motivasjon, sier Trond Einar.

3000 på besøk

Lista over lokale tiltak er mange, fra nettverksbygging i barnehager, til regneveiledere og konkrete arrangementer, som vitenuka, First Lego League, energikampen og Energy on the loose, der store aktører i næringslivet er med. Programmering har vært valgfag på to ungdomsskoler.

Ikke minst har Newton-rommet og vitensenteret åpnet øynene for mange. Nord-Norsk Vitensenter etablerte seg i Alta i 2015. I 2016 og 2017 har ca 3000 elever benyttet seg av tilbudene. I tillegg har vitensenteret et prosjekt der det satses på ekstra motiverte elever innenfor realfag.

Koding og programmering

Persen demonstrerer en barnevennlig BeeBot, som øver barnehagebarn i logisk tenkning. Lekbetont aktivitet øker forståelsen for algoritmer – og skal sørge for at den oppvoksende genereasjon har bedre forutsetninger for å mestre programmering og koding. Det har vært viktig å starte tidligst mulig.

– Dette handler ikke bare om viktig forståelse i matematikk, men vil være ekstremt sentral kunnskap i mange fag. Det er ikke bare ingeniører som vil måtte kunne dette. Tenk bare på sykepleiere som driver på med medisinering, eller de som jobber i håndverksbransjen, som elektrikere,  påpeker Persen, og mener det er fremtidsrettet tverrfaglig kompetanse,

– Det er ikke tilfeldig at Statoil engasjerer seg så sterkt i realfag. De ser sine behov i et langsiktig perspektiv.

Får ny inspirasjon

Alta kommune henter også erfaring fra andre science-kommuner.

– Det hadde vært vanskelig å klare disse tingene på egen kjøl. Vi trenger partnerskap i næringslivet, vi trenger lærere som tar videreutdanning og vi trenger engasjement over hele linja. Det har også vist seg at det er en vinnerstrategi å ha en koordinator som holder oversikt og ivaretar samarbeid, sier Persen, som sammen med Geir Kristoffersen har vært rådgiver for prosjektet.

– Det gjøres mye bra arbeid i Alta, men dette kommer til å bli et kontinuerlig arbeid over flere år. Det er sådd et frø. Nå må vi jobbe videre og høste av dette, mener Persen.

MORO PÅ TORGET: Marianne Kjelsberg har stått i bresjen for synliggjøring av realfag. Foto: Thea Heltne Kjelstad