2017 har vært et godt år for altaartisten Petter Carlsen, i hvert fall i Finnmark. Årets album «Glimt» har høstet gode anmeldelser, og publikummere som har vært på 37-åringens konserter i vår og i sommer på City Scene, Varangerfestivalen, om bord på kutteren «Hermes II» og i fjærsteinene ved Sørvær, har hatt smått magiske opplevelser.

Tilgjengelig for nytt publikum

Lørdagens konsert i serien formiddags-lunsjkonserter på Alta museum var en ny og muligens siste mulighet til å oppleve Carlsen live i år. Lunsjkonsertene foregår i regi av fylkeskommunale Scene Finnmark, og da er aldri veien lang til Ensemble Noor, som attpåtil har base i Alta. Konsertlokalet, tida på døgnet og ikke minst samarbeidet med klassiske strykere gjorde Petter Carlsen på lørdag tilgjengelig for et publikum som ellers ikke frekventerer festivaler og klubbscener. Og nettopp dette publikummet kjente sin besøkelsestid – 150 betalende er et staselig tall i Nordlysbyen, ikke bare på museet, men selvfølgelig også på museet, hvor det ble satt ny publikumsrekord.

Petter Carlsen åpnet konserten solo med «Waiting in the Wings» hvor han overrasket de som aldri hadde sett han live med sin bruk av loop station, det vil si at han fortløpende tar opp gitarspillet sitt, legger lag på lag på opptak og samtidig spiller både opptakene og live.

Varmt lydbilde

Så kom Ensemble Noor med Ingrid Marie Willassen (fiolin), Tørris Koløen Bakke (vikar, bratsj) og Nikolay Girunyan (cello) og akkompagnerte hovedpersonen på de fleste av låtene. Petter Carlsens rolige, melodiøse og atmosfæriske låter innbyr på sett og vis til strykerarrangement, og kombinasjonen fungerte utvilsomt bra. Kvalitetsbevisste Carlsen stemte el-gitaren etter hver eneste låt; dette, kombinert med de profesjonelle strykernes nydelige håndverk og lydmann Liam Knotts suverene miks resulterte i et varmt og behagelig lydbilde hvor tekstene kom godt frem. Hovedpersonen sang vakkert som alltid, og når han gikk i falsett, virket det uanstrengt og fint.

Bruk av strykere, for ikke å snakke om orkester, har vært populært i pop- og rockemusikken de siste årene, noe som blant annet Kringkastingsorkesterets mange samarbeidsprosjekter vitner om. Selv kan jeg styre min begeistring for den slags crossover fordi arrangementene ofte blir søtladne, smøraktige og klisjéfylte. Carlsen & Ensemble Noor unngikk dette stort sett, men blant annet i «Majestet» kunne jeg ønsket meg noe mer friksjon og kontrapunkt.

Fjorden som scenekulisse

Den såre og vakre melankolien i mange av Petter Carlsens låter ble ikke bare løftet av Ensemble Noor, men til de grader også av et widescreen bakteppe i form av utsikten over Altafjorden, hvor et stadig skiftende novemberlys farget himmel og hav på vidunderlig vis. Avisens bilde yter denne fantastiske opplevelsen dessverre på ingen måte rettferdighet.

For andre gang på rad sørget uventet stor publikumsoppslutning for kapasitetsproblemer på Alta museum. For å kunne utvikle et format på vinnerspor videre, bør gode krefter legge hodene sammen foran neste sesong. Stikkord: Bredere utvalg av kafémat, smidigere billettsystem og scenerigg over bakkenivå, så alle kan se musikerne.

NY PUBLIKUMSREKORD: Lunsjkonserter med kjente artister trekker altapublikummet til museet. Lørdag kom det 150. De ansvarlige bør ta grep for å utvikle suksessen videre. Foto: Bernhard Hienerwadel