Haug forteller at hun ikke var klar over at hun var registrert på dating-siden Twoo, som har basert seg på hennes Facebook-profil.

Artikkelen er oppdatert med svar fra Twoo.

– Alle e-poster om dette hadde automatisk gått i spamfilteret og ligget der en måneds tid, før jeg ble oppmerksom det.

– Det var kjempeekkelt. Jeg er en offentlig kjent person, og slikt kan skape uheldige inntrykk om hvem jeg er og hva jeg driver med. Det er utenkelig for meg at jeg skal eksponere meg på slike sider, sier Haug til Altaposten.

Nå advarer hun og ber andre sjekke seg.

– Jeg er sikker på at det er flere enn meg som har havnet i samme situasjon, sier hun til Altaposten.

Ryddet opp

Ved hjelp av veiledningstjenesten slettmeg.no, som drives av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), fikk hun slettet kontoen.

– Jeg har fem barn og en mann jeg er veldig glad i, så dette er ubehagelig. Heldigvis var det gode instruksjoner på slettmeg.no, sier hun.

Mange saker

Ifølge Bergens Tidende har slettmeg.no fått inn mange saker med personer som har havnet på datingsider uten å vite om det.

— Dette foregår ved at du for eksempel skal ta en test på Facebook som f.eks. «hvor godt kjenner du nabolaget ditt». Underveis får du opp et vindu, hvor du skal trykke ja, før du går videre. Du tror du trykker ja til testen, men egentlig svarer du ja til at tjenesten kan ta både bilder og informasjon fra siden din. Ut fra dette oppretter sidene datingprofiler i ditt navn, sier Hans Marius Tessem, leder for tjenesten til BT.

– Beklagelig

I en e-post til Altaposten skriver Twoo-teamet at de kan definitivt bekrefte at det ikke er noen måte å registrere seg på vår nettside via Facebook uten først å ha gitt samtykke til det.

– Facebook ville heller ikke ha tillatt dette - brukeren må klikke på knappen for å registrere seg med Facebook, og må også være logget inn med Facebook kontoen sin. Hvis en bruker er registrert via Facebook, men ikke har gjort dette selv, betyr det at noen andre har tilgang til hennes Facebook-konto, som dessverre ikke er innenfor vår kontroll, skriver de.

Videre heter det at ved registrering vil ethvert medlem begynne å motta normale varsler, slik det også er tydelig nevnt på registeringssiden. Alle våre e-postmeldinger inneholder en lenke for å stoppe meldingene og e-postadressen for støtte.

– Brukere kan enkelt slette sin egen konto når som helst, men når brukere kontakter oss for assistanse med dette, hjelper vi dem alltid også med å slette sin konto, heter det i eposten.

– Det er beklagelig for oss å høre at noen var overrasket over noe av dette, og det er også beklagelig at personen ikke kontaktet oss direkte, da vi helt sikkert ville ha løst problemet umiddelbart, skriver Twoo-teamet.