Birger Løvland og kona Anita fra Oslo er sanne finnmarksvenner og har flere ganger lagt ferien til det mangfoldige fylket lengst nord i landet. Så også i år. Men denne gangen ble avslutningen på turen av det kjedelige og kostbare slaget. På tur tilbake til Alta etter en flott rundtur i Finnmark kom paret kjørende i Øvre Alta sent onsdag kveld for to uker siden. I en sving, som Birger Løvland, mener var i Mikkelgrinda møtte de en lastebil på vei oppover med kassa full av sand.

– I det vi kjører forbi hverandre mister han sand fra kassa som faller rett ned på vår bil. Vi ble så forfjamset at vi ikke tenkte på å snu og kjøre etter for å se hvor han tok veien eller hvilket firma han tilhørte, sier Birger Løvland på telefon til Altaposten.

I stedet kjørte han og kona til leiebilfirmaet Hertz, hvor det ble avdekket karosseriskader på bilen og riper i frontruta. Skadene ble beregnet til 30.000 kroner.

– Jeg må ut med en egenandel på 9500 kroner og det er selvsagt sure penger, sier Løvland, som i ettertid har han funnet ut at han vil politianmelde saken. Han har også snakket med Kjetil Romsdal, byggeleder i Statens vegvesen prosjekt Vest-Finnmark, som han hevdet tok alvorlig på saken.

JOBBER MED HOLDNINGER: Kjetil Rosmdal i Statens vegvesen forsikrer at de jobber med å skape gode holdninger hos tungtransportsjåfører. Foto: Vidar Kristensen

Altaposten har også tatt en telefon til Romsdal, som sier dette om hendelsen:

– Vi har tatt en runde med entreprenørene hos oss som driver i Salkobekken (med gang- og sykkelbanen i Øvre Alta, red.anm) og de sa at de ikke kjørte lass denne kvelden. Men det er mye byggeaktivitet i Alta og mange som kjører lass, så det er vanskelig å si hvem det kan ha vært. Uansett kan jeg si at på generelt grunnlag så skal lasten sikres og hvis det ryr ut av kassa har man enten hatt for fullt lass, eller slurvet når man har lastet på – eller man har hatt for stor fart.

Han sier at han har tatt en gjennomgang med sine folk og han opplyser at riktig sikring av last og generell kjøreadferd blant lastebil- og tungtransportsjåførene er noe som ligger i førerkortopplæringen for tunge kjøretøy. I tillegg bekrefter han at Statens vegvesen jobber kontinuerlig med holdningsskapende arbeid internt.

– Men folk er jo forskjellige og jeg ser jo selv at det kjøres hardt mange ganger. Men når det gjelder våre anlegg så forventer jeg at sjåførene kjører hensynsfullt og ikke bryter fartsgrensene. Men samtidig kan det av og til se ut som om maskinene holder høy fart, selv om de kanskje ikke gjør det. Men det er ikke tvil om at sjåfører av tunge kjøretøy skal opptre aktsomt. Det har hendt at vi har kontaktet politiet og bedt de komme å ha kontroller på steder der det kjøres hardt, sier Romsdal.

Han råder forøvrig folk til å kontakte entreprenørene dirkete om de er vitne til råkjøring eller usikret last.

– Det kan ofte være lurt med dialog, mener Romsdal.