Altaposten utfordrer byggeleder i Statens vegvesen region Vest-Finnmark, Kjetil Romsdal, på hva han tenker om den økende mobilbruken blant både vanlige bilister og sjåfører av tunge kjøretøy som lastebiler og trailere.

Ikke bare ser man at folk prater i mobilen uten handsfree, men det er helt tydelig at også flere av oss fristes til å sjekke tekstmeldinger og sågar svare på sms mens vi kjører bil. Et økende antall snapchat, tatt mens folk kjører bilen selv, vitner om at vi er inne på en farlig galei.

Skummel utvikling

Romsdal medgir at også han legger merke til at stadig flere sjåfører har konsentrasjonen festet andre steder enn på veien og trafikkbildet, og det bekymrer han.

– Det er en skummel utvikling. Når du kjører bil skal du ha fokus på veien, fastslår vegvesen-lederen.

Som en digresjon nevner han at hans sønn arbeider på plattform for Statoil i Nordsjøen, og der må han pent være uten den digitale kjæledeggen.

– Mens de er på jobb der ute får de ikke lov å ha med seg mobilen. Det er fullt fokus på sikkerhet, og skal de ringe hjem til ho mamma, så får de tilgang på telefon der ute, sier han.

– Kan det være en løsning å forby bruk av private mobiltelefoner blant eksempelvis anleggsarbeidere og lastebilsjåfører?

– Det kunne vært en tanke. Det vil selvsagt bli ramaskrik til å begynne med, men kanskje det er veien å gå. Når man er på jobb skal man ha fokus på jobben, mener Romsdal.

Svend Ingvar Hoel Larsen, leder i Maskinentreprenørenes forbund, avdeling Finnmark, mener et totalforbud mot mobiler på jobb bør være unødvendig, men hilser debatten velkommen.

– I alle de nye bilene er det handsfree-utstyr som gjør at sjåførene bare trenger å trykke på en knapp på rattet, så kan de svare og ringe. Vi har også ordnet med bluetooth til øret, slik at det skal bli enklest mulig å ringe uten at man blir forstyrret. Men på en del av de gamle bilene er det litt mer tungvint sier Larsen.

– Men hva med sjåfører som sender sms evt sjekker Facebook mens de kjører?

– Det er fullstendig uakseptabelt, både når det gjelder personbiler og yrkesbiler. Får man melding om det skal det slås hardt ned på. Jeg har nok også syndet og sendt avgårde en liten "ok"-melding mens jeg har kjørt bil, men jeg har for mange år siden bestemt at det skal jeg ikke gjøre mer. Du mister oppmerksomheten i to-tre sekunder, og det kan være nok til at noe kommer ut i veien eller en farlig situasjon oppstår, sier Larsen og legger til:

– Er det så viktig, så kjør til siden og stopp, mens du sender meldingen. Og får du en melding mens du kjører bil, så ikke sjekk meldingen. For da blir det fort til at du blir fristet til å svare. Har du ikke sett den, så tenker du heller ikke på den.

Forbundslederen mener at vi ikke kan ha det så travelt at vi setter oss selv og andre i livsfarlige situasjoner.

– Vi klarte oss utmerket før mobiltelefonen kom, minner han om.

– Tror du mobilen er årsak til flere møteulykker?

– Når man ser at biler frontkolliderer på strake veier, tenker man jo sitt, sier Larsen.

– Travle småbarnsmødre går heller ikke av veien for å sende meldinger i bil?

– Vet du jenter som sender tekstmeldinger mens de kjører bil ser jeg ofte. Jeg synes nesten de er blitt de verste, sier Larsen.

Angående mobilbruk i arbeidstida, så sier Larsen at han har gitt beskjed om at mobilen kun får lov å komme opp av lomma i kaffepausene.

– Jeg har sagt til guttene som jobber i grøfta at jeg ikke vil se mobilen ellers. Det går så mye tid vekk og konsentrasjonen blir dårligere.

– Er mobilbruk noe dere tar opp på medlemsmøter?

– Det har vært så mye fokus på det forøvrig, så vi har ikke hatt det oppe. Men jeg tror vi skal ta det opp. Det er utrolig viktig å ha fokus på dette kontinuerlig og jeg synes det er veldig bra at dere skriver om dette. Og i denne saken må alle gå i seg selv, hilser lederen i maskinforbundet.