Da «Kokkejævelen» tok steget og høsten 2013 startet opp gourmetutsalget Hoftepluss ga han satsingen fem år. For var vel Alta-folket og byens gjester klare for annerledes-smakende delikatesser fra småprodusenter over det ganske land? Sandøy hadde ikke svaret.

– Jeg skrev ikke under leiekontrakt for mer enn fem år. Nå har den blitt forlenget etter at vi vokste over gangen, men fortsatt er det ett år igjen til min egen deadline. Mye kan endre seg på den tid.

Tusenlapper igjen i kassa

Han er åpenhjertig på at det en tid så skummelt ut.

Høsten 2014, ett år etter oppstarten, da novemberlønna var utbetalt, var det bare noen skarve tusenlapper igjen.

– 10. desember 2014 hadde vi etter hva jeg husker 27.000 igjen på konto. At man er nervøs da? Ja! Jeg var så redd for å gå ned, ikke minst ettersom jeg hadde gått høyt ut på banen. Fallhøyden var stor.

Alle eggene var lagt i en kurv; julematen. Ble desember-salget en fiasko var det kroken på døra.

– Så, da desember var over sto vi med et overskudd på rundt 500.000 kroner. Hele drifta ble berget på den ene måneden.

– Fra det første året husker jeg at jeg ofte brukte å be til Gud etter at jeg hadde vært ute: «Kjære, snille Gud, la det være kunder i disken når jeg kommer tilbake». Jeg ble bønnhørt til slutt.

Skjøt fart

Men det gikk veien for Asbjørn og hans mannskap. Ikke minst etter at knoppskytingen over gangen, vis a vis Hoftepluss, fant sted. For mens Hoftepluss byr på eksklusive varer og færre salg er det på salat/varmdiskutsalget «Fy Fader, verdens største salat- og snackbar» snakk om volum. Og det har blitt betydelige mengder mat som har mettet mager gjennom de to årene utsalget har eksistert:

– Fy Fader har vært en gigantisk suksess med hundrevis av gjester daglig. Hver dag selger vi mellom 150 og 200 kilo mat her. Ferdig middag av godt utvalg til overkommelige priser var tydeligvis noe folk ønsket. Men prisene gjør også at vi må ha volum, vi trenger 400 betalende kunder daglig for å gå rundt, sier Sandøy.

– Og vi må huske at Fy Fader «stjal» omsetning fra Hoftepluss. Vi mistet varmmat-inntekter fra Hoftepluss da Fy Fader kom.

Tung jobb

Tallenes harde tale vitner uansett om at Kokkejævelen har funnet suksessoppskriften. De tre hele årene der regnskap er tilgjengelig viser romslig omsetning, og resultat med riktig farge. I 2014 omsatte han for 10 mill, to år senere 13,5.

Estimatene viser at årets omsetning vil bli en ny all time high, anslagene tilsier en økning på rundt 20 prosent fra 2016, etter hva han får opplyst.

– Jeg har akkurat fått vite at vi har rundet 50 millioner i omsetning siden oppstarten. Her er momsen inkludert, men det er vel ikke så verst? Det vitner i alle fall om at det er kunder der som ser verdien i oss, og som forstår at vi er avhengig av at de bruker oss for at vi skal overleve. Det er jeg svært takknemlig for.

Likevel – selv om tallenes tale er nokså tydelig, er også Sandøy klar på at de ikke forteller hele sannheten.

– Det har vært et veldig slit i mange år, for å få dette til. Og det er det fortsatt. Hoftepluss er et veldig krevende konsept, da vi er nødt til å ta inn et visst volum av relativt dyre varer, samtidig som vi aldri vet om det slår an. Blir ikke varene kjøpt må de til syvende og sist kastes. Videre har vi med veldig små produsenter å gjøre, det å få tak i og deretter få varene brakt fram til oss er ofte slitsomt. Masse arbeid, og høy risiko, oppsummerer han.

– Noen produsentklynger har gjort en god jobb med å samle kreftene i egne distributører, det letter jobben veldig for kjøpmenn som meg.

Taus om framtiden

– Med bakgrunn i det du har bygget opp, hvor går veien videre?

– Det vet jeg ikke. Nå skjer det mye på Amfi, kanskje vi flytter på oss, kanskje vi utvider. Jeg har ett konsept som går så det griner, ett hvor det må jobbes hardt for å få avkastning. Om og hva det blir av endringer vil jeg ikke si noe om nå.

Men at det handler om mat i framtiden og, det tør kokkejævelen garantere.

PENGEMASKIN: Hver dag bæres mellom 150 og 200 kilo mat ut fra Fy Fader. Foto: Bjarne Krogstad