Fylkespolitikerne har bestemt seg. Årøy-sambandet blir fergesamband.

Det betyr at et tidligere vedtak om å ha såkalt bilførende hurtigbåt er omgjort, eller redefinert som fylkesrådmannen kalte det for i sin innstilling. Der gikk han inn for at Årøy-sambandet skal bli et permanent fergesamband og erstatter eksisterende hurtigbåtkontrakt på permanent basis.

En av fylkespolitikerne som kjenner saken godt, er KrFs Svein Iversen.

– Jeg synes det er gledelig at man har sett realismen i hvilken løsning man må ha i forhold til godsgrunnlaget til og fra Årøya og at man ikke vil gamble med Mikkelsby som havn for en hurtigbåtforbindelse, men går tilbake til fergedrift på denne strekningen, sier KrFs medlem i hovedutvalget.

Bygges i bukta

Hovedutvalget for samferdsel, folkehelse og kultur behandlet spørsmålet om hele rutemønsteret i Altafjorden på siste møte og de landet på et fellesforslag fra Ap, SV og KrF, riktignok mot en stemme, der Årøya tas ut av hurtigbåtkabalen og blir fergesamband igjen, permanent. Anbud for fergedrift skal lyses ut og det ble i samme sak gjort vedtak om at fylkeskommunen bevilger 8 millioner kroner til bygging av kai i Bukta. dette forutsette at Alta kommune bidrar med 3,5 millioner kroner til utbyggingen, slik det er satt som en forutsetning i saksutredningen.

Nå skal fylkeskommunen lyse ut fergedriften mellom Mikkelsby og Kongshus for 2018 og 2019 med opsjon for ett pluss ett år ytterligere.

I saksframlegget har det vært fylkeskommunens intensjon å gjøre driften av AltafjordXpressen mer effektiv. For å kunne spare inn penger på driften, betyr vedtaket om kaibygging i Bukta også at kaia i Kvalfjord blir bilfergekai noe før det var forutsatt. Vedtaket om bygging er gjort for lengst, men ikke spørsmålet om når Kvalfjord skal få bilførende hurtigbåt. For at trafikken i Altafjordbassenget skal bli ytterligere effektivt, er det meningen at passasjerbåten Nordic Sky som i dag brukes til Rognsundstedene erstattes med hurtigbåt. Og hurtigbåten skal også ta seg av skoleskyssen fra Pollen og Altneset til skolen i Kvalfjord.

Mange utfordringer

Det har ikke manglet på utfordringer for fylkeskommunen etter at politikerne besluttet å sette inn hurtigbåt til Årøya og bygge to nye fergeleier, ett i Kongshus havn på Årøya og et nytt på Mikkelsby på fastlandssida.

Kongshus er ferdigstilt som hurtigbåtfergeleie, men MS Årøy knapt nok anløpt Årøya. Dette har flere årsaker. Havna er liten og trang og det er til dels grunt i havna på lavvann. Hele Vest-Finnmark har en forskjell mellom full flo og laveste lavvann på rundt tre meter.

Den nye fergekai-konstruksjonen har ikke oppført seg slik det var tenkt, og da det viste seg at entreprenøren Tecto som skulle bygge kai på Mikkelsby trakk seg derfra på grunn av kvikkleire og andre utfordringer, ble gammelferga Skaget satt inn igjen i trafikk, men måtte bygges om for en drøy million kroner.

Den nye kaia i Kongshus havn har ikke fungert optimalt, blant annet har det vært mange utfordringer knyttet til heve-senkesystemet som skal håndtere forskjellene mellom flo og fjære. Ved transport av tyngre kjøretøy, har disse ikke kunnet kjøre på land på laveste lavvann, fordi knekken mellom kjørebru og ferge er for stor. Sagt på en annen måte kan det nye systemet ikke brukes uten betydelige utfordringer for tungtransportsjåfører og fergemannskap.

Dersom Altapostens opplysninger om et mulig nytt kompressorsystem viser seg å være riktig, vil dette trolig bli montert til erstatning for det gamle, som ikke helt klarer løftingen av systemet.