Rundt 30 G-sport-butikker i hele landet er nemlig i en prosess med å skifte navn til Intersport, som et ledd i å ta opp konkurransen mot de større kjederne. Daglig leder ved G-Sport Hammari, Herlof Hammari, vil ikke forskuttere noe, men bekrefter at de er i en dialog med Gresvig, for en omprofilering av butikken som ligger i Løkkeveien i Alta.

  • Gresvig AS eier og driver kjedekonseptene G-SPORT, G-MAX og INTERSPORT i Norge.

– Står friere

– Som intersportbutikk vil vi stå friere til å kjøpe inn og selge de varene vi måtte ønske. Samtidig er vi en faghandel og vi skal levere på service og gode produkter rundt jakt, fiske, ski og sykkel. Gjennom Intersport-profilen vil vi kunne bli bedre på disse områdene, sier Hammari til Altaposten.

En tanke som administrerende direktør i Gresvig, Pål Rasmussen, deler med ham.

– Blant våre rundt 220 butikker har vi mange flinke forhandlere som er spesialister innenfor sitt fagfelt, blant annet Hammari i Alta. Intersports profil er gjerne litt mindre butikker som har en flott lokal tilpasning, hvor da forhandlerne gjør en kjempejobb. Vi ønsker at det er Intersport som skal være den spesialist-butikken i blant annet Alta, sier Rasmussen til Altaposten.

En mulig omprofilering vil ifølge Hammari være bestemt innen utgangen av året.

Daglig leder Ørjan Wirkola Dragland ved Intersport på Parksenteret sier at det å gjøre om «små» G-sport-butikker på under 1.000 kvadrat vil bidra til  skille fagbutikker og større butikker.

– Slik kan de mindre satse på service og kunnskap, sier han.

Ørjan Wirkola Dragland ved Intersport på Parksenteret. Foto: Bjarne Krogstad / arkiv

Nye lokaler

Sammen med en mulig omprofilering navn, ønsker Hammari å «freshe» opp butikken med blant annet å åpne opp verkstedet.

– Vi har vært noen år under samme tak, så nå vil vi gi butikken et ordentlig ansiktsløft. Rett og slett for å gi butikken en ny start. Det vil gi god energi til både kundene som kommer inn og vi som arbeider her. Samtidig vil det å åpne verkstedet gi et innblikk i hvordan vi jobber med alt fra sliping av ski på vinteren til våpenreparasjoner, sier han.

Positiv vekst

Driftsresultatet for G-Sport Hammari har de siste tre årene sakte men sikkert gått oppover. I 2016 leverte bedriften et driftsresultat på 375.000 kroner, ifølge proff.no.

Men det finnes flere nyanser, påpeker Hammari.

– På grunn av den tøffe konkurransen G-sport og G-max har mot de større kjedene, så blir vi med mindre butikker skadelidende når det gjelder pris – en har litt for dårlige betingelser. Jeg har snakket med mange av de som driver G-sport-butikker, og de sier at det å omprofilere seg har vært et enkelt valg. Rett og slett for å være konkurranse- og levedyktige.

– Så for å kunne fortsette med den utviklinga vi har hatt, så må vi gjøre noen grep. Med dette skal vi gi kunden det lille ekstra, avslutter han.

  • G-sport butikken som ligger på Amfi Alta skal ikke omprofileres.