Lena Romsdal (11) i klasse 6 B ved Bossekop skole i Alta var ikke snauere enn at hun bare stjal en klem fra Kronprins Haakon som gjestet skolen i dag i anledning årets TV-aksjon.

VARM KLEM: Kronprins Haakon var hjerltig tilstede og hadde ingenting imot at Lena Romsdal (11) stjal en klem hos han. Foto: Hanne Larsen

– Æ bare tok en klem, strålte 11-åringen, da Altaposten spurte hvordan det hele gikk til. På spørsmål om hun trodde moren ville bli en smule misunnelig svarte hun leende:

– Ja, helt sikkert. Hun ba meg jo om å hilse han før jeg dro til skolen i dag.

Løper for å hjelpe

Årets aksjon går til å sikre utdanning til barn som er rammet av krig og konflikt. Bossekop skole, som veldig mange andre skoler i Alta og landet, samler tradisjonen tro inn penger til aksjonen gjennom solidaritetsarbeid. I år hadde skolen bestemt seg for å ha et skoleløp, i tillegg til den tradisjonelle solidaritetskafeen. Løpet gikk ut på at barna løp x-antall runder nede på idrettsanlegget, også betaler barnas sponsorer, hovedsaklig foreldre og besteforeldre, et pengebeløp for hver runde.

– Jeg skal springe ti runder, sa en andpusten Lena når lokalavisa huket tak i henne midt i en passering.

TOK SEG TID: Emma Emilie og de andre førsteklassingene ved Bossekop skole fikk nærkontakt med en uhøytidelig Kronprins Haakon. Foto: Hanne Larsen

Kronprinsen, som er beskytter for årets TV-aksjon, ble møtt av en skole full av spente elever og lærere, samt et stort presseoppbud. I tillegg til de lokale mediehusene var også Aftenposten junior tilstede. På spørsmål fra Altaposten om hvordan kronprinsen ser for seg fremtiden til barn som lever i alle verdens kriger og konflikter sa han blant annet dette:

– Det kan se vanskelig ut og man kan bli litt nedslått av det, men da er det fint å vite at det er mange der ute som jobber hardt for å bygge opp skoler og få hjulene i gang. Og det er det årets TV-aksjon handler om, å hjelpe de barna som står svakest i verden, barn som er rammet av krig og konflikt.  At de har en organisasjon som Unicef, som jobber for å hjelpe dem, er veldig fint og derfor synes jeg årets aksjon er veldig viktig.

UTTELLING: Maren Bleskestad fra årets TV-aksjon var storfornøyd med solidaritetsarbeidet til skolebarna og i tillegg så hun nordlyset i går kveld kunne hun fortelle Altaposten. Foto: Hanne Larsen

Maren Bleskestad er kommunikasjonsleder for årets TV-aksjon og var også til stede ved skolen. Hun sa til Altaposten at det nesten kan virke umulig å se for seg at man kan drive med skole og utdanning i land som eksempelvis Syria.

– Men midt i Aleppo har man faktisk bygget en provisorisk skole midt inni ruinene og vi ser at når bare bygget står klart så er barna klare og bare strømmer til skolen. Skolen er ikke bare viktig for å lære, men den representerer også en trygghet for barna som ellers har opplevd så mye utrygghet, sa Bleskestad og viste Altaposten bilde av to kvinnelige syriske rektorer.

– Disse to rektorene har blitt værende i Aleppo under hele beleiringen fordi de mente at det er så viktig at skolene må komme seg i drift så raskt som overhodet mulig. Også barn fra krigsområder som jeg har truffet i Norge har sagt at de må utdanne seg slik at de kan dra hjem og bygge opp landet. De skal bli barneleger, lærere eller ingeniører slik at de kan bygge opp husene, fortalte Bleskestad.

FRA KRIG TIL SKOLE: Julian fra Syria har opplevd krigen på nært hold. Nå samler han inn penger til andre barn som er igjen i krig og konflikt. Foto: Hanne Larsen

I klasse 6 B som fikk ha kronprinsen som vikarlærer i første time i dag går Julian fra Syria. Han gledet seg til å treffe kronprinsen som han bare hadde sett glimt av på TV. Klassevenninna Lena sa til Altaposten at de var opptatte av at Julian skal ha det like bra som alle de andre barna.

– Vi spør om han vil være med å spille fotball og slike ting, sa Lena.

Mer bevisste elever

Rektor ved Bossekop skole, Trude Andersen, sa til Altaposten at barna på skolen later til å se sammenhengen mellom solidaritetsarbeidet skolen bedriver hvert år og de barna som kommer som flyktninger til Alta.

– Ja, det er mye større bevissthet rundt det nå og jeg tror elevene skjønner mer og mer om hvordan dette henger sammen. Eksempelvis når klasse 6 B så film fra det krigsherjede Syria, så kunne den syriske gutten i klassen fortelle hvordan han hadde hatt det på skolen. Da ser de at ok, han kommer faktisk fra dette som vi samler inn penger til. Det er utrolig viktig at solidaritetsarbeid ikke bare skal bestå av å sende penger langt bort, men at man også må trø til i nærmiljøet, sa Andersen.