Det skal ha vært høy temperatur under et foreldremøte i niende klasse ved Sandfallet skole i forrige uke, da det ble kjent at elevene har stått uten fast mattelærer siden skolestart i august.

– At elevene ikke har hatt matteundervisning på 1,5 måneder er ille, og enda verre er det at vi foreldre ikke er informerte. Det var svært høy temperatur under foreldremøtet da dette kom frem, sier en av foreldrene til avisa.

Han forstår at det er vikarmangel, men mener at i en situasjon der den faste læreren blir lenge borte og man ikke får tak i vikar, bør skolen informere foreldrene.

– På den måten kan man trå til mer på hjemmebane, sier han.

Sliter med lærermangel

Rektor ved Sandfallet Trine Gleine bekrefter at matteundervisningen var et tema under foreldremøtet, men hun mener bildet ikke er så sort/hvitt som det hun her får beskrevet.

– Elevene har ikke stått uten matteundervisning i 1,5 måned. Det har vært kjørt matematikkundervisning, men enkelte timer har gått ut. I tillegg er det slik at det jobbes en del tverrfaglig og da inngår matematikk inn i slikt arbeid sammen med andre fag, sier rektoren.

Hun er likevel ikke fornøyd med at man ikke har fått tak i en fast vikar til timene.

– Vi strever med å få tak i kvalifiserte vikarer i mange fag, akkurat som vi sliter med å få tak i kvalifiserte søkere når vi lyser ut faste stillinger. Dette er et stort problem og vi vil bruke høstferien til å prøve å finne tak i lærere. Men det er en svært vanskelig jobb, medgir Gleine.

Når det gjelder informasjon til foreldrene og foreldrenes rolle ved vikarmangel sier hun:

– Hvis foreldrene føler at de ikke er godt nok informerte, så tar vi selvkritikk på det og vil gjøre det vi kan for å forbedre dette. Dette er ikke noe vi tar lett på. Selv om det er viktig at foreldrene blir informerte, er det uansett vår oppgave å gi elevene undervisning. Det er ikke noe vi kan lempe over på foreldrene.

MANGLER FOK: Rektor ved Sandfallet ungdomsskole, Trine Gleine, rammes av mangel på kvalifiserte lærere. Foto: Lill Vivian Hansen

Tar igjen det tapte

Gleine mener det er viktig å ikke svartmale situasjonen, men innrømmer samtidig at elevene er taperne.

– Elevene har mistet en del undervisning, og derfor har vi tenkt å kjøre noen egne mattedager for å ta igjen det tapte. Til jul skal de ha tatt igjen det de har mistet.

– Hva tenker du må til for å sikre rekruttering av kvalifiserte lærere?

– Det er sammensatt, men jeg synes det er litt uforståelig at man i en tid der man sårt trenger flere lærere, øker mattekravet til karakteren fire. Jeg tror man mister mange potensialt dyktige lærere med det grepet.  Og så lenge man ikke klarer å rekruttere nok lærere vil vi stå i denne situasjonen. I de store byene klarer man seg, men på mindre steder, og også i Nord-Norge er det en kjempeutfordring.

Snur alle steiner

Oppvekstsjef i Alta kommune Rikke Raknes er smertelig klar over situasjonen med manglende lærerdekning.

– Vi er i gang med et arbeid der alle steiner skal snus for å bedre situasjonen. Hvor skal vi lete, hva kan vi tilby, kan vi samarbeide bedre med universitet for å knytte studentene tettere til oss og mange slike ting må vi jobbe med. Vi er allerede i gang med en kompetanseplan som tar sikte på å løfte lærerne til rett nivå, men vi har også en rekrutteringsplan på blokka, sier Raknes, som bekrefter at både administrasjon og politikere tar problemet på alvor.

– Skryt av Finnmark

Hun mener arbeidet med å få lærere til å velge Nord-Norge kan være så mangt.

– For eksempel fortelle studenter sørfra hvor flott det er i Finnmark, sier Raknes, som svarer humoristisk når vi spør om det ikke også kan innebære å å vise dem Facebook-siden Finnmark i bilder.

– Ja, for eksempel! Det gjør jeg på privaten og her kan vi alle bidra.