Selv om Roald Johansen AS satser 170 millioner kroner på Markveien terrasse, er daglig leder Bjørn Johansen uforskammet avslappet bare dager før spaden settes i jorda for prosjektet.

– Jeg tar det som et godt tegn, at før salget egentlig er i gang og før prospektet er lagt ut, har vi allerede solgt åtte av de 33 leilighetene i prosjektet. Troen er god på at det blir noen kroner igjen til oss når alt står ferdig og er betalt. Prosjektet har mange kvaliteter, og vi er sikker på at interessen for å bo svært sentrumsnært, men samtidig rolig og avskjermet, er stor, påpeker daglig leder hos entreprenøren og eiendomsutvikleren.

Koster å utvikle

Bjørn forteller at prosjektet er utviklet over en tiårsperiode. Først ble tomt kjøpt, deretter startet en forsiktig planlegging for tomta, som ligger tett på FFR-toma ned mot skråningen mot Aronnes.

Daglig leder hos Roald Johansen AS, Bjørn Johansen, er svært glad for interessen for leilighetene i Markveien terrasse. DNB Eiendom har solgt åtte av leilighetene før de totalt 33 er lagt ut for ordinært salg. Foto: Jarle Mjøen

– Før vi er kommet dit vi nå er, og bare venter på igangsettingstillatelsen fra Alta kommune, har kronene rullet ut. Det er ikke gratis å utvikle et sånt prosjekt, og i så måte er det nå på tide at vi kommer i gang med byggingen, forklarer Johansen.

Per i dag har Roald Johansen AS god aktivitetsslakk i entreprenørdelen av firmaet, men nå blir det full fart i to år framover med å ferdigstille Markveien terrasse. Totalt vil byggekomplekset inneholde 33 leiligheter og 970 m2 næringsareal i de nedre etasjene. Sommeren 2019 skal både beboerne av leilighetene og bedriftene som skal ha hånd om næringsarealet kunne flytte inn.

– Vi er utålmodig på å komme igang med byggingen. Det står på igangettingstillatelse fra Alta kommune. Vi er litt etter tidsplanen, men ikke dramatisk, selv om vi hadde håpet på få en god start før vinteren er over oss.

Selger på utsikt

Til tross for stor ro og tro på attraktiviteten på leilighetene, er det all grunn til å tro pulsen slår litt raskere enn normalt hos ledelsen av Roald Johansen AS. Åtte leiligheter er solgt, blant disse de minste som også er priset lavest.

– Vi regnet ikke med at forhåndssalget skulle ta av slik det gjorde. Forhåndssalget skulle vært avsluttet i helgen, men noen praktiske utfordringer i forhold til ferdigstillelse av salgsprospektet har gjort at vi ikke er kommet over i en ordinær salgsfase.  Men vi er der nå, sier Inger Alette Eira hos DnB Eiendom.

Haldde arkitekter har tegnet det vi tror veldig mange vil betegne som et spennende boprosjekt. Fasaden er brutt opp med ulike høyder, mindre terrasser og har også fellesareal i form av en stor takterrasse.

– Leilighetene, nesten alle som en, vil få en fantastisk utsikt ut mot Aronnes og Altaelva. Det tror jeg vil være et godt salgsargument. Samtidig er det variasjon i størrelse og pris, noe som skulle passe mange kjøpergrupper, forklarer Inger Alette.

Utsikten sett fra leilighetene, spesielt i toppetasjene, er imponerende. Foto: Eirik Holmen i vY Communication AS

To i luksusklassen

I toppetasjen finner vi selve «smørøyet i grøten», to store litt lukseriøse leiligheter med en utsikt som kan konkurrere med det meste av boliger i Alta. Prisen for den største på 115 m2 er imidlertid ikke for hvem som helst. Her må man ut med nesten 7,6 millioner kroner for å bli eier av toppleiligheten.

Megleren har allerede nær 100 som har meldt sin interesse med tanke på de 33 leilighetene. Hun vedgår at det er en ekstra spennende utfordring å finne kjøper til de dyreste og fineste leilighetene.

– Når prisen blir over syv millioner kroner er kjøperne færre, men det er viktig å huske på at prisen også forteller noe om hva man får igjen. En naturlig kjøpergruppe er selvsagt de som har hatt enebolig, barn har flyttet ut og huset er blitt for stort og arbeidskrevende med tanke på vedlikehold. Men prisvariasjonen gjør at det er mange kjøpergrupper, enslige, familier, førstegangsetablere. Den rimeligste er allerede solgt for 2,850 millioner kroner. De fleste leilighetene er i segmentet pluss minus fire millioner kroner, forteller megleren.

Nye arbeidsplasser

Eiendomsutviklerne hos Roald Johansen peker på at det er på vei til å bli etablert 600 til 700 arbeidsplasser i sentrum. Det å både kunne bo nær arbeidsplass og slippe parkeringsutfordringer, vil kunne gi omsetningen av leilighetene god glid, er vurderingen. I et bygg på seks etasjer er heis en selvsagt ting, og i dette prosjektet er det to heiser. Det er lagt opp til parkering under hele kjellerarealet med en parkeringsplass per normalleilighet og to for de største leilighetene.

– Vi har allerede solgt 530 av de totalt 970 m2 med næringsareal. Husker jeg ikke feil er det knyttet til en parkeringsplass per 50 m2 næriongsareal, sier Bjørn Johansen.

– Sentrum ikke ferdig utbygd

Plansjef Oddvar Konst forteller at da den førse skikkelige sentrumsplanen kom i 1995 var skeptikere mange til at vyene i planen ville bli oppfylt.

Daglig leder hos Roald Johansen AS, Bjørn Johansen, er svært glad for interessen for leilighetene i Markveien terrasse. DNB Eiendom har solgt åtte av leilighetene før de totalt 33 er lagt ut for ordinært salg. Foto: Jarle Mjøen

– Mange håpet, men få trodde at utviklingen ville ta av slik vi nå ser. Hadde noen i 1995 lagt et bilde av sentrum anno 2020 og sagt at sånn skulle sentrum i Alta se ut om 25 år, ville man ikke blitt tatt helt seriøst. Det beste er at sentrum fortsatt har plass til flere boliger, offentlige institusjoner og næringslivsprosjekter, sier Konst, som avviser at sentrum vil stagnere på grunn av mangel på areal til nyutvidelser.

– For et par år siden ble det gjort en øvelse med å beregne potensialet for ytterligere utbygging. Det tilsa at vi fortsatt kan bygge ut et areal på 300.000 kvm. Forutsetningen er at vi gjør det som nå skjer i stadig større grad i sentrum; gamle bygg rives og erstattes av nye prosjekter, påpeker kommunallederen, som leder avdelingen for samfunnsutvikling.

Han tror Markveien terrasse vil løfte Alta sentrum og bidra til et mer levende område. Boligareal, kommunale kulturinstitusjoner og næringsliv som drar folk til sentrum i mange av døgnets timer, har gjort at handelssentrum har livnet til også utover tradisjonelle åpningstider.

– En av de mest positive endringene som vi nå opplever, er at økt aktivitet ikke gir  overflateparkering, men at parkeringsarelene bygges inn under bakkenivå. Det gir et tettere og mer intimt sentrum. Utviklingen av sentrum er ikke kommet til et stoppunkt. Vi vil se at dagens utbygging av sentrum forsetter. Ingenting tyder på at veksten vi opplever i Alta er på retur, og det betyr noe prosjekt med jevne mellomrom i sentrum, forklarer Konst.