Publikumssvikt og manglende napp på tilskuddssøknader er blant årsakene forklarer styreleder for festivalen, Ellen J. Sara Eira.

For dyre artister?

Ol Johan Gaup,  som er produsent for festivalen i dag, sier til GLR at situasjonen for musikkfestivalen er veldig alvorlig. Han forklarer at festivalen i 2015 gikk 480.000 kroner i pluss, mens regnskapet for 2016 viser et minus på 590.000 kroner.

Egenkapitalen i stiftelsen er tapt.

Årsaken til de dårlige tallene skyldes i all hovedsak publikumssvikt, ifølge han.

SVIKTET: Publikum sviktet påskefestivalen og Samisk musikkfestival i 2016 noe som endte med 590.000 i minus for fjoråret. Bildet er fra avslutningen av påskefestivalen i fjor. Foto: Johan Mathis Gaup

Dyr finsk stjerne

Styreleder Ellen J. Sara Eira sier det ble søkt ekstern finansiering også fra andre kilder enn Sametinget, men fordi dette ikke ga noen uttelling, falt rundt 400.000 kroner i inntekter bort.

Festivalen hyret inn den finske artisten Isac Elliot på nytt i 2016, men her sviktet salget og det bidro til det svake resultatet og underskuddet.

Ol Johan Gaup sier til lokalradioen GLR at styret for festivalen hadde gitt beskjed om at Elliot ikke skulle engasjeres på ny i 2016, men han ble likevel booket på nytt.

Ellen J. Sara Eira forklarer at en avlysning av denne konserten ville ha gitt enda større minus, derfor ble den gjennomført.

Gaup, som er produsent i dag, mener dette var en tabbe, ifølge GLR.

Festivalen hadde samlede driftskostnader på 3,4 millioner og inntekter på 2,9 millioner kroner, viser regnskap og årsarapport fra stiftelsen, som er levert til Brønnøysundregistrene.

Blir liggende bakpå

Styreleder Eira i stiftelsen sier festivalen regner med et lite overskudd for 2017 og hun håper stiftelsen dermed vil være i balanse når 2017 er over.

– Likviditeten for festivalen er et problem når vi ikke lenger har reserver, dermed blir vi liggende bakpå og er avhengig av større, nye tilskudd for å starte opp ny aktivitet. Det var søkt en rekke tilskudd til 2016, men flere av søknadene ble avslått. Det er samtidig et problem for oss at vi har utestående fordringer, men slik er kanskje festivallivet - at man hele tiden må balansere. Noen ganger slår det til med publikum, mens det andre ganger svikter, vi lever av publikum og i 2016 gikk det ikke godt nok, sier hun og fortsetter:

– Et annet moment som er verdt å merke seg er at arrangementene i påsken er altfor dyre, husk på alle røddagene der det skal betales for lyd og lys, for eksempel. Bare til dét brukte vi nesten halvparten av det tilskuddet vi fikk fra Sametinget, men for å få til en samisk musikkfestival ved påsketider så er det prisen vi må betale, sier styreleder Eira til avisa.