Selvkjørende biler uten utslipp som ikke kan kollidere. Det er hva kinesiske Volvo skal ha innen 2020, var beskjeden under Link-konferansen i Alta onsdag.

Administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway  skapte nesten samme stemning som salige Åge Samuelsen gjorde på Maran Ata-møtene i sin tid. Forkynnelsen var imidlertid ganske så jordnær, skal vi tro bransjen.

Framtida på veien

Herland presenterte nemlig Volvos bilvisjon, med biler som ikke kolliderer, kun går på elektrisitet og som kjører av seg selv. Dette prøves nå ut en rekke steder i verden. For mens føreren arbeider med andre ting, som å snakke i mobiltelefonen, notere stikkord til neste salgsmøte, eller rett og slett se en film, tar teknologien høyde for værforhold, siktforhold –  og selvfølgelig svinger den inn på nærmeste busslomme, dersom føreren har glemt seg og er i ferd med å passere målet for reisen.

I Finnmark kan selvkjørende biler også brukes, men så langt vil det ikke gå i snøføyka, dårlig vær eller med tåke på toppene. Kun med solgangsbris på kysten, som det heter på værvarslingsnorsk.

Tilgjengeligheten

– Det er de megatrendene som styrer framtida for biler. Urbanisering og økt antall av såkalte megabyer, bekymring for luftkvalitet, samt tallet på trafikkulykker som er en global utfordring, fastslo Herland. Han fortalte om det innerste ønske om mobilitet som også kommer for fullt i Kina.

– Da er vi over på det vesentligste, nemlig bærekraftig drivstoff. Nå omkommer 1,2 millioner mennesker hvert år i trafikken. Vår visjon er at ingen skal miste livet eller bli hardt skadd hvis de kjører i en Volvo. Det skal vi ha oppnådd i 2020, sa Herland. Som baserte seg på at skulle det likevel skje en ulykke, skulle passasjerer eller fører rammes minst mulig.

Framtidas biler er her allerede. Herland lekset opp med alle de tekniske nyvinningene som har kommet innen bilindustrien, cruisekontroll, kø-assistent, konseptet "Drive-Me" som er selvkjørende bil opp til 140 kilometer i timen.

Og så er det Volvos "Red key", den som tillater deg som bileier av en solid og kraftig bygget Volvo med 400 hestekrefter å låne bort bilen til en som bare har hatt lappen en uke. For med et trykk på den røde knappen, reduserer du maks hastighet til 100 kilometer i timen, du sørger for at stereoanlegget ikke kan spille høyere musikk enn 80 decibel og du kan slippe egen forsikring, selv om et yngre medlem av familien skal bruke bilen.

Smarte løsninger

Framtida bak rattet er også en reise i ulike avanserte teknologiske løsninger innebygd i bilene, der varsling ved ulykker, deling av informasjon om føreforholdene til andre bilfører på samme strekning, som løsninger for nøkkelfrie biler som er langt foran dagens løsninger ligger snublende nært opp i dagen. Herland nevnte et forsøksprosjekt med varelevering til bilen din, i stedet for hjem til deg. Et system som prøves ut, hvor for eksempel et budfirma som skal kjøre ut middagsmat har en app hvor du har gitt budbilsjåføren tilgang til den digitale nøkkelen til bilen. Så nå du kommer til bilen din, står varene på plass i bagasjerommet før du starter på hjemveien.

- Alt dette stiller krav til oss som bilprodusenter, vi må endre oss, vi må sikre riktig kompetanse i våre selskaper, vi må være oppmerksomme på at vi får nye konkurrenter hele tiden og vi må tørre å prøve og feile, gjør vi ikke det videreutvikler vi ikke vår verdikjede, sa Volvo-direktøren entusiastisk.