Motorbladredaktør Øystein Løland og ex-bilforhandler Vidar Kristoffersen er skjønt enige om at sikkerheten økes betraktelig med de nye bilene. Men det er alltid et men.

– Noen må betale for teknologien, men vi kan neppe utnytte dette fullt ut som har snøkov mange måneder i året. Dermed er dette et prosjekt for de store byer og befolkningskonsentrasjoner, som vi her må være med på å betale for. For morgendagens biler kommer til å bli mye dyrere enn det vi er vant med i dag, mente Vidar Kristoffersen,

Han har mange års bakgrunn som bilforhandler og har fulgt trender og utvikling tett. Ha understreker at han stadig vekk har glede av å kjøre bilen selv, nemlig gi gass, styre og bremse når det skal til.

Øystein Løland beholdt også roen.

– Det var litt vel mye hallelujastemning rundt de tekniske nyvinningene. Her var egentlig mye rart, men det blir mer og med digitalisert. For oss som bilførere, så blir det en helt annen verden i framtida. Vi som liker å kjøre bil, er det vel egentlig litt skremmende med alt dette nye, sier Øystein Løland, redaktør for månedsmagasinet ATV & ScooterNorge.

Løland legger til at det selvkjørende systemet som baserer seg på fri sikt.

– Enn så lenge vil det neppe vil bli noen slager i Finnmark, men mange løsninger er framtidsrettede, selv om de primært er skapt for store byer og land med store befolkningskonsentrasjoner.

– Er det skepsis fordi Volvo utvikler dette i Kina?

- Det tror jeg ikke har noe med det å gjøre, for det meste vi bruker kommer fra Kina uansett, sier Vidar Kristoffersen, som nå er mest involvert i eiendomsbransjen.