– Hvordan er nordmenns handlemønster, spurte business area manager Ken Stian Olsen i Mystore.no den fullsatte salen under Link-konferansen onsdag ettermiddag.

Han mener nemlig det er en stor misforståelse at nettbutikker er døden for den fysiske handelen.

– All forskning og alle undersøkelser viser det motsatte. Nærmere 70 prosent sier at de gjør undersøkelser på nett før de drar  til butikken og handler. Det er ikke slik at de fysiske butikkene blir brukt som et prøverom for netthandel. Det handler om å tilpasse seg det norske handelsmønsteret, sa Olsen og viste til at nettbutikker kan løse, blant annet, tidsklemma mange opplever i hverdagen.

– Vi må gjøre oss tilgjengelige for kundene våre. Hvis du har en nettbutikk med fraktalternativet «hentes i butikk» kan jeg sitte på kontoret, handle, betale og stikke innom butikken på vei hjem og plukke opp det jeg har kjøpt.

Stor økning

Fra 2016 til 2017 økte netthandelen med 14 milliarder kroner, ifølge Olsen, og det omsettes fysiske varer for nesten 33 milliarder på nett.

– Det vil si at hvis man har en fysisk butikk, men ikke en nettbutikk så ønsker du bare å kjempe om 69 prosent av nordmenns vareforbruk. Har man en nettbutikk i tillegg, så kjemper man om hele kaka, poengterte Olsen.

Satset på nett

Beate Jensen i Barneboden i Alta satset på nettbutikk i september i fjor. Det angrer hun ikke et sekund på.

– Det vi har sett er at det har eksplodert i forhold til henvendelser og besøk til nettsiden. Vi har kunder ikke bare i Alta, men i hele landet og over grensene, forteller hun entusiastisk.

–Man ser at konkurransen på nett er større en lokalt, men samtidig får man kunder i hele landet. Et produkt som ikke selger i Alta kan henvende seg til kunder i hele landet, sier hun, og viser til at de hadde et parti med Voksipose de ikke hadde fått solgt i Alta. På nett tok det mindre enn en dag å selge partiet.

HENT I BUTIKK: – Vi har bare positive erfaringer med å satse på netthandel, sier Beate Jensen ved Bare Barn i Alta. Foto: Bjarne Krogstad

Men det krever arbeid, poengterer Jensen, og kommer med sin anbefaling til andre:

– Ikke forvent resultater med en gang. Dette krever tid og fokus. Vi løste det med å ha en person som jobber 100 prosent med nettbutikken og sosiale medier, forteller hun.