Bildet du ser ovenfor er tatt fra Extras kampanje i Nordlys mandag 4. september. Ved siden av ser du Extras kampanje i Altaposten samme dag. Samme produkt – dobbel pris. Men hvorfor er det slik at pærer, klementiner, appelsiner og grønne druer kan koste 19,90 per kilo et sted og skarve 10 kroner kiloen i «nabobyen» Tromsø? Den samme kampanjen med frukt og grønt føres for øvrig også i Lofoten, får Altaposten opplyst av en oppmerksom tipser.

– Tilpasser seg konkurrentene

Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, bekrefter overfor Altaposten at tipseren har rett; to ulike priser på forskjellige steder i landet i det som er en nasjonal kampanje. Årsaken er ifølge Kristiansen ekstra hard konkurranse i disse områdene.

– Det stemmer at vi har kjørt en nasjonal kampanje på «plukk og miks» til 19,90 per i Extra-kjeden. Videre stemmer det at Coop Nord i sitt markedsområde har gjort en lokal forsterkning av den kampanjen til 10 kroner. Det har de gjort ut i fra den tøffe konkurransesituasjonen de har i sitt markedsområde for å tilpasse seg konkurrentene og ikke minst vise at Extra er en kjede som fokus på sunne produkter til sine kunder, forklarer han.

Prisen 19,90 per kilo mener Kristiansen uansett er meget gunstig.

– Frukt og grønt blir priset regionalt. En av tingene som blir lagt til grunn er fraktkostnadene vi har. Vi bor i et langt land og noen ganger gir det utslag i litt høyere priser. Prisene på frukt og grønt varierer også på tilgang på produkter. Målet vårt er selvfølgelig flest mulig norske produkter, men i enkelte sesonger må man importere – som koster litt mer. Dette er ikke tilfellet i denne saken, men 19,90 er allerede meget gunstig, sier han og legger til at de er glade for at kundene spør når de ikke finner logikk i prisene, slik at de  har mulighet til å forklare hvorfor ting er som de er.

– Vi er eid av kundene og skal gi overskuddet tilbake, sier Kristiansen

Andre insentiver

Altaposten har vært i kontakt med administrerende direktør Jan-Ivar Alsén i Coop Finnmark. Til avisa forklarer han at til tross for en hard konkurranse i Alta og resten av Finnmark, så satser de på andre insentiver enn pris.

– Det er hard konkurranse her også, men butikkene som nevnes i dette tilfellet tilhører et annet samvirkelag. At de har valgt å kjøre ekstra på frukt og grønt kampanjen er en beslutning de har tatt lokalt i det laget, mens vi har valgt å ikke gjøre det, sier Alsén og fortsetter:

– Av og til velger vi å kjøre kampanjer på egne ting. Blant annet har vi på Elvebakken trekning av en scooter, og ellers andre gode tilbud, blant annet på brød. Det avhenger også av hva hvert samvirkelag har klart å forhandle inn av varer, forklarer han.

ANDRE INSENTIVER: Administrerende direktør Jan-Ivar Alsén i Coop Finnmark sier at kundene i Alta i tillegg til gode priser kan bli med på lotteri og andre ting. Foto: Magne Kveseth / arkiv

Sjekker daglig

Videre forklarer direktøren at de daglig sjekker konkurrentenes priser for å være konkurransedyktige.

– Vi har alle nasjonale kjeder i byen og er nødt til å være opptatt av pris. Marginene er meget presset, så i Coop Finnmark tar vi de beslutningene vi mener er riktige for å møte vårt marked, og de har tatt andre i Coop Nord, avslutter Alsén.