Denne uken har brannfolk fra tolv av våre kommuner vært på tredagskurs i overflateredning i Alta, og mye fant sted i Forbygningen i Altaelva.

– Noen hadde aldri før prøvd overflateredning, og for dem var det rene månelandingen. En utrolig bratt læringskurve, sier Bjørn Tore Andersen.

Han er fylkets regioninstruktør i overflateredning, og brukes også mye ellers i landet. Til uka skal han instruere i Nidelva, og sier at den norske brannetaten er i omstilling.

– Det dør dobbelt så mange av drukning som i brann, og vi ser en endring i fokus, sier han.

Det var Alta brannvesen som holdt kurset, i regi av Norges brannskole med midler fra Gjensidigestiftelsen.

REDDES DE SOM REDDES KAN: Vannaktiviteter som kanopadling øker i popularitet, og det er brannfolkenes jobb å rykke ut dersom det går galt. – Det hender jeg er bekymret for ve og vel til brukerne av Altaelva, sier regioninstruktør Bjørn Tore Andersen i Alta brannvesen (til høyre), her sammen med instruktør Rainer Martinsen i Kirkenes brannvesen. Foto: Rune Østlyngen

Turister og kano

Andersen er særlig opptatt av sikkerhet i forhold til Altaelva. Brannstasjonens siste risikoanalyse pekte på faren for hendelser av den sorten vi så i sommer, da en elvevakt med nød og neppe unngikk å dø av drukningen da kanoen veltet.

– Det er turister fra inn- og utland, skoleklasser og eventyrere samt en lang rekke andre lokale brukere som legger av sted, som regel uten opplæring og ofte med svak kunnskap om farene, sier den nasjonale overflateinstruktøren.

Han sier at Gjensidigestiftelsen står sentral i omstillingen som nå skjer i det norske brannvesen. Utgangspunktet var å redusere drukningstallene, og da pekte økt innsats på overflateredning seg klart ut.

Livsfarlig underspyling

For mens brannvesenet er gode på opphenting av forulykkede, det kalles redningsdykking, så har det landsdekkende vist seg å være stor mangel på utstyr og kompetanse for overflateredning på vann og is. Aksjonen «Det stor brannløftet» ble løsningen, sier Andersen. Her leverte stiftelsen ut pakker til 240 brannstasjoner, med tørrdrakter, redningsflåte, vester, hjelmer, svømmeføtter, undervannskikkert med mer, til en kvart million kroner per pakke.

– Det nye utstyret ga oss et kjempeløft, sier instruktøren, som har sin utdannelse i overflateredning og bruk av redningsvannscooter fra USA, skulder ved skulder med blant andre folk fra Navy Seals.

– Kan du nevne noen av farene i elva?

– En av de største er såkalt underspyling, gjerne foran store steiner. Det dannes en grop hvor vannet kan presse folk ned og holde dem fast. Å berge seg opp på store steiner må skje fra bakevja, ikke medstrøms rett mot steinen, sier overflateredderen.

Der heltene dør

I tredagerskurset i Forbygningen og omegn var det lite rom for vannskrekk. Brannfolkene ble satt på en typisk «vårflomutfordring», en oppankret furustamme uti elva. En blivende overflateredder som svømmer under, får bokstavelig talt stryk.

– Du må løfte deg over stammen. Å svømme under sender deg rett inn i greiner. Det er døden, sier han.

Det er farlig å redde folk. I USA dør det flere redningsfolk enn det som reddes opp, sier Andersen.

– Der borte skal de være helter alle. En sinnsyk holdning, og jeg er glad for at vi her til lands tenker sikkerhet også for dem som skal uti det våte og gjøre jobben, sier han.

Avdekket alvorlig mangel

Da to brannfolk under kurset dro start på 9,9 hesteren for å kjøre forbi Haraldholmen i Altaelva og redde noen høyere oppe, ble de stående og gnage på stedet hvil.

– Vi kan aldri sette ut den båten nedenfor stedet i elva som vi skal til. Da dummer vi oss loddrett ut, sier Bjørn Tore Andersen i kjølvannet av episoden, som altså røpet en alvorlig mangel ved stasjonens utstyr.

Med redningsbrett

– Vi trenger en vannscooter spesialbygd for formålet, sier instruktøren, som fikk opplæring på en slik i USA. Den ville lagt bak seg Haralholmen på sekunder, sier han, og sier at en slik vannscooter leveres med redningsbrett med plass både for kollega samt nødstedte personer.

– Problemet for Alta kommune ser ut til å være prisen. Den koster med tilhenger og redningsbrett og fullt utstyr for tre redningspersoner om lag 450.000 kroner. Et menneskeliv er uendelig mye mer verdt, sier han.

Første respons

Foruten å redde liv, har en vannscooter også andre bruksområder, sier Andersen. Den er rask å sjøsette, lettmanøvrert og svært hurtig, og fordi den kan gå svært grunt, kommer den til på steder hvor båter må gi tapt.

– Den er fremragende som en first-responder, sier Andersen, og nevner områder som oljevern og båtbrann samt også søk etter forulykket i uveisomme områder. Dette fordi den enkelt kan løftes inn på fjellet med helikopter.