Nå skal kanonene fra Korsnes få turister til å sperre opp øynene. I går og i dag jobbet Oleif Simensen Transport med å frakte alle delene til kanonbatteriet fra mellomlagringen i Skaialuft til brua ved Strømsnes i Kåfjord. De to kanonløpene har hver en vekt på ni tonn, og i tillegg kommer kransen batteriet står på, selve kanontårnet og en haug med andre smådeler – til sammen over 30 tonn med utstyr.

MYE UTSTYR: Både krans og maskineri til de to kanonløpene er nå på plass i Kåfjord, der delene skal monteres i hop. Daniel Holsmo hentet kanonbatteridelene i Skaialuft, der de har ligget i fem år. Foto: Vidar Kristensen

– Planen er å sandblåse og male batteriet med tvillingkanonene og deretter montere det på et betongfundament ved rasteplassen på Strømsnes. Det blir et kjempefint blikkfang for turister og andre veifarende, sier Even Blomkvist, som har bygd opp Tirpitz-museet i Kåfjord og eier kanonbatteriet.

Kom fra hangarskip

TYSK FIASKO: Hangarskipet Graf Zeppelin ble bygd og satt i prøvedrift, men var aldri operativ. Kanonbatteriet på Storekorsnes ble hentet fra dette skipet, og var da plassert i den ene av totalt åtte åpninger øverst i skroget (rød ring). Skipet ble senket i Østersjøen av russerne i 1947. Foto: Ukjent

De mektige 150 mm-kanonløpene pekte i ett år utover Altafjorden, fra den tyske stillingen som var bygd på Storekorsnes. På motsatt side av fjorden sto et like kraftig batteri på Isnestoften og pekte utover samme fjord. Sammen utgjorde batteriene et nesten ugjennomtrengelig forsvarsverk, som effektivt holdt den britiske oversjøflåten unna Altafjorden og Tirpitz.

FULL KONTROLL: Det var ikke mulig å snike seg usett forbi tvillingkanonen på Storekorsnes i det året den var oppmontert under andre verdenskrig. Fra festningen kontrollerte tyskerne alle sundene i Altafjorden. Foto: Statens kartverk

– De tunge festningene hadde full kontroll på innseilingen til fjorden, fastslår Blomkvist.

Tvillingkanonen på Korsnes var opprinnelig bygd som ett av totalt åtte batterier som skulle beskytte hangarskipet Graf Zeppelin mot angrep. Tvillingkanonene ble prøvemontert ombord i 1940, men byggingen av skipet ble stanset fordi nazistene aldri fikk helt schwung over utviklingen av fire planlagte hangarskip.

LANDEMERKE: Denne kanonen på Oscarsborg er av samme type som den som skal pusses opp og utstilles i Kåfjord. Foto: Forsvarsmuseet

I 1943 ble kanonmateriellet frigitt til kystartilleriformål, og et batteri med to tvillingkanoner ble vinteren 1943/44 satt opp på Storekorsnes. Dette batteriet ble evakuert til Karlsøy i Troms vinteren 1944/45. Kanonene havnet på nybygde Grøtavær fort utenfor Harstad i 1962. Batteriet ble demontert i 1998, og deretter lagret i Fredrikstad.

Lokker til museet

– Jeg sporet batteriet opp, og etter noen års betenkningstid forærte Forsvarte det til meg, mot at jeg fraktet det bort og fant lagringssted til det. Da fikk jeg transportert det til Alta. I fem år har det ligget lagret ved sjøkanten i Skaialuft, men nå er det på tide å sette det sammen, sier Blomkvist.

FESTNING: Malen for fundamentet til kanonbatteriet ligger på Storekorsnes, der ruinene fra krigen ennå fins i terrenget. Foto: Altaposten

Han har opplevd besøkssvikt på Tirpitz-museet etter at E6 ble lagt om, og tror en utstilt kanon med tilhørende info ved E6 på Strømsnes kan bidra til at flere legger veien innom museet.

– På sikt håper vi å bygge nytt museum nettopp på Strømsnes, men først skal vi jobbe for å få satt opp dette batteriet. Vi håper å få det til neste år, sier Blomkvist.

– Fundamentet står ennå på Korsnes og kan brukes som mal, og tegningene for montasjen har vi også. Med litt hjelp, samt godvilje fra Statens vegvesen, skal vi få det til, fastslår Blomkvist.

Kanonene kunne skyte 150 mm-granater med en skuddvidde på 22.000 meter, men ble aldri avfyrt mot noen fiende.