Politiet laster inn mopeder og motorsykler i kjelleren, men er kjøretøyene så farlige?

Altaposten ble med på testingen, for å sjekke om det er så ille som alle vil ha det til. Flere unge føler seg urettferdig behandlet.

– Alle hadde feil

Politioverbetjent Steinar Aas Andersen, som har ledet mopedjegerne i politiet de siste ukene, slår fast at de som ble beslaglagt nylig hadde lite i trafikken å gjøre.

– Alle syklene vi til nå har sjekket hadde store feil og mangler, og ingen har blitt sluppet etter kontroll, er den knappe kommentaren fra Aas Andersen.

Han understreker at politiet så langt ikke har fått Statens vegvesen sin endelige konklusjon etter testingen som ble foretatt denne uka.

Et lite opprør

Svært mange i «storbyen» Alta har blitt opprørte over ulovlig kjøring med mopeder og ATV-er, bråk om natta i enkelte nabolag. Sist helg alene kom det inn 20 klager. Tildels livsfarlig kjøring på veier og gangfelt skremmer.

Erfaringene er mange etter aksjonene: Kjøring med uregistrerte kjøretøy, som ikke har forsikring. Kjøretøy er uten lys og kanskje heller dårlig forspent med bremser og annet nødvendig sikkerhetsutstyr.

Det er brudd på vegtrafikkloven, brudd på naboloven, noen ganger brudd på lov om motorferdsel i utmark.

Mange feil

Fra Statens vegvesen får avisa opplyst at de kontrollerte mopedene synes å være beskrivende for hvordan tilstanden er på mopdeparken i Alta.

Listen over feil og mangler ble lengre enn lang og det vil om kort tid foreligge en detaljert rapport om hvert enkelt kjøretøy som politiet så vil legge til grunn for sin vurdering av eiere og føreres videre status i straffesaksregisteret.

Statens vegvesen sin kontrollør slår fast at alle de undersøkte syklene var modifiserte i større eller mindre grad.

Ikke for vei

– Ett av kjøretøyene var ikke laget for veibruk, det var en crossykkel. En 125-kubikks lettsykkel var trimmet og manglet i tillegg lys. Denne ble testet på rulle og oppnådde en hastighet langt over det som den er typegodjent for, forteller kontrolløren.

Han ønsker å vare anonym, men svarer likevel på spørsmålene fra avisa.

Gjennomgående inntrykk av de kontrollerte kjøretøyene er et de stort sett var i dårlig teknisk stand.

Begjært avskiltet

– Foruten lettsykkelen som var trimmet, så var det tre andre mopeder som etter vår mening var i veldig dårlig teknisk stand. To av de tre var ikke kjørbare, noe var den som ble plukket nøklene ut av ved Esso, men den hadde verken lykt eller lys, så der var det mye å sette fingrene på. Egentlig manglet alle syklene delvis eller helt belysning, både foran og bak, eller begge deler for enkeltes tilfelle. Noen hadde ikke skilt i det hele tatt og resten hadde kjennemerkene brettet opp. Ett av kjøretøyene var i tillegg begjært avskiltet på grunn av manglende forsikring og alle var modifiserte i større eller mindre grad i forhold til typegodkjenning. Noen var kanskje mer ekstremt trimmet enn andre, men det ser ut for at dette er beskrivende for hvordan deler av mopedparken i Alta er, heter det fra kontrolløren.