– Jeg er også opptatt av sykehus og helsesaker, men lokalt synes jeg det har blitt for mye av det på bekostning av skole, barnehage og utdanning, sier lederen i Utdanningsforbundet i Alta, Anette Berger, som utfordrer stortingspolitikerne fra Finnmark på fem konkrete områder:

1. Vil ditt parti jobbe for flere lærere per elev?

– Tett oppfølging av elever er avgjørende for å skape en god skole og et godt læringsmiljø. Små skoler med få elever og integrering av elever med særskilte lærevansker gjør statistikken bedre når det gjelder antall elever per lærer. Men vi vet at vi får stadig flere elever per lærer i undervisninga, sier Berger.

2. Hva vil ditt parti gjøre for å rekruttere og beholde lærere og skoleledere i skole og barnehage?

– Vi har store utfordringer når det gjelder å rekruttere og beholde lærere i både skole og barnehage, samt skoleledere. I den siste utlysningen til skolelederstillinger (inspektørstilling) i kommunen var det ingen søkere, påpeker utdanningslederen bekymret.

– Vi forventer at kommunene og fylkeskommunene driver aktivt rekrutteringsarbeid for å skaffe kvalifiserte lærere.  Den viktigste årsaken til rekrutteringskrisen ser ut til å være manglende vilje hos kommunene til å sette inn kreftene for å skaffe kvalifiserte lærere. Det er for lett å ty til midlertidige tilsettinger av ukvalifiserte, eller bruke assistenter i spesialundervisningen.

3. Vil ditt parti styrke ressursene i skolen? Hvis ja, hvordan?

– I en undersøkelse som Respons analyse har utført for Utdanningsforbundet sier 37 prosent av skolelederne at de vil karakterisere den økonomiske situasjonen ved deres skole som mindre god, og 12 prosent av skolene har, ifølge skoleledelsen, en direkte dårlig økonomi. Det vil si at halvparten av alle norske skoler sliter med en mindre god eller direkte dårlig økonomi.Dette er en svært krevende og vanskelig situasjon for våre ledere, og vi trenger en styrking av skolens ressurser.

 4. Hva vil du som politikere gjøre for å stoppe private aktørers økonomiske utbytte av velferdstjenester?

– En kommersiell aktør har etablert seg med barnehage i Alta. Mange av de private aktørene tar ut store utbytter av midlene som er gitt av staten for å drive barnehage.  Dette mener vi er urovekkende, sier Berger

5. Vil du som politiker bidra til at arbeidet med å rekruttere flere pedagoger per avdeling i barnehagene blir gjennomført raskere enn det ligger an til? Eventuelt hvordan?

– Barnehagelærere er nøkkelen til gode barnehager. De har høyere utdanning rettet spesielt mot barnehagebarn. De hjelper barna med å bli trygge, legger til rette for den gode leken og setter inn ekstra tiltak når noen trenger det. I Alta har politikerne vedtatt å innføre to pedagoger per avdeling, men innføringen tar for lang tid slik løpet er lagt opp i dag. Det vil ta mange år før vi får dette på plass, mener fagforeningslederen.

Hvilke gulrøtter tilbys?

Berger sier forøvrig til Altaposten at virkemidlene for å utdanne, rekruttere og beholde gode lærere også er viktig å belyse.

– Vi har nå fått utvidet ordningen med nedskriving av studielån for lærere og det er kjempebra, men det kan ikke være slik at vi tenker at det er nok og at nå vil alt løse seg, sier utdanningslederen.

Utfordrer kommunene

Hun sier at utdanningsforbundet jobber kontinuerlig med å forbedre lønns- og arbeidsvilkårene, for å gjøre læreryrket attraktivt.

– Men ansvaret for å få tak i og ansette lærere ligger hos kommunene og jeg savner at de er litt mer i førersetet og kommer med konkrete planer for hvordan de skal gå frem for å minske andelen ufaglærte i skolen, sier Berger, som også påpeker at universitetet har en viktig rolle i rekrutteringsarbeidet.