Nestleder i Frp, Per Sandberg spaserte onsdag sammen med partiets toppkandidat i Finnmark, Bengt Rune Strifeldt, rundt på skiferkaia og i de tidligere industrilokalene til Minera. Der kunne de både se og få høre at Alta har klart å ta vare på og utvikle ei historisk viktig næring.

– Det er imponerende og veldig godt å høre at dette har skjedd med et lokalt eierskap, og at næringen nå er hundre prosent lokalt eid. Jeg liker det jeg har fått høre her, at ledelsen ser et potensial, blant annet tror det er mulig å øke omsetningen fra dagens 65 millioner kroner til det dobbelte, sier nesleder Sandberg.

Han er også fiskeriminister i Erna Solbergs regjering. I så måte skal han være bedre på fiske enn stein, men etter et valgkampbesøk på samme bedrift for fire år tilbake hevdet han å være langt fra ukjent med utfordringene til næringen.

Stolt Strifeldt

Toppkandidaten til Frp, Bengt Rune Strifeldt, klarte ikke å skjule at han var mektig stolt over ei næring han benevner som en bærebjelke for Alta i fortid, men som også har svært stor betydning i nåtid. Like stolt var han ikke over at en tverrpolitisk kamp fra lokalsamfunnet om likeverdige vilkår for næringen og skiferdriverne ikke har gitt resultater.

– Det er to forhold som vi er nødt til å gjøre noe med; det ene er at transportstøtten blir gjeninnført slik at avstand til viktige markeder kan utlignes. Det andre er at Finansdepartementet likebehandler skiferdriverne skattemessig med landbruksutøverne. Dette prinsippet ble slått fast etter en lang kamp, men finansdepartementet fortsetter med negativ forskjellsbehandling av skiferdriverne, sier Strifeldt.

Går til Siv

Styreleder John Vegar Holten i Alta Skiferbrudd AL forteller at det hele handler om et særskilt inntektsfradrag på skiferdrivernes ligning. I 2003 ble prinsippet om likebehandling med landbruket på dette punktet vedtatt. Da var det særskilte inntektsfradraget 61.500 kroner årlig. Det ble i 2007 økt til 143.000 kroner, men økningen kom ikke skiferdriverne til gode. De fikk kun trekke fra 61.500 kroner. Dette tok blant annet stortingsrepresentant Olav Gunnar Ballo (den gang SV) tak i sammen med stortingsrepresentant Kåre Simensen (Ap). De lyktes og inntektsfradraget ble økt til 143.000 kroner også for skiferdriverne.

I 2012 kom en ny økning, men også denne gang forbehold jordbrukerne. Nå ble fradraget justert opp til 166.000 kroner.

– Dette virker svært urimelig på meg. Er prinsippet om at skiferdrivere og jordbrukere skal behandles likt og ha samme fradrag, skal ikke oppjustering av fradraget kun komme den ene gruppen til gode. Jeg kommer til å ta dette opp med finansministeren (Siv Jensen), vi har ukentlige møter. Jeg lover å gi en rask tilbakemelding, klargjør Sandberg.

Betyr mye

John Vegar Holten sier at forskjellen i fradraget fra 143.000 til 166.000 ikke er dramatisk, men at psykologiske effekten av at næringen hele tiden må kjempe fram likebehandling er tøff.

– Samtidig betyr vel 20.000 i ekstra fradrag mye for en ung skiferdriver og de som skal inn i yrket mye. Det er et faktum at erfarne drivere kan gjøre en god årsinntekt, noen på 800.000 kroner året med å stå skikkelig på, men for de yngre som skal inn i yrket er inntektspotensialet langt lavere, sier Holten, som peker på at skiferdriverne er selvstendig næringsdrivere som er helt avhengig av å gjøre tunge investeringer i egen arbeidsplass.

Transportstøtte

En annen utfordring for næringen som ble grundig gjennomgått under bedriftsbesøket er det faktum at næringen i dag ikke mottar transportstøtte, noe den nøt godt av fram til 2003. Altaposten kommer tilbake til dette i en egen sak.