Sommeren 2017 ser ut til å bli den beste på flere år. I hvert fall når det gjelder besøkende på hotellene og på Nordkapp. Turistene trekkes mot Nordkapp, Finnmark og Nord-Norge. I så stort monn, at det er grunn til jubel i næringa.

– Dette blir en kjempesesong! Både på hotellsiden, på cruisesiden og det ser ut som vi går mot den beste juni noensinne med antall gjester på Nordkapp, sier Hans Paul Hansen, assisterende direktør i Scandic Honningsvåg.

TOPP: – Det blir en meget bra sommer, kan Hans Paul Hansen i Scandic Honningsvåg konstatere. Om få dager legges tallene for juni og juli frem. Foto: privat

Den svake kronekursen er gull verdt for reiselivsnæringa. Det samme er oppfattelsen av at Norge er et trygt ferieland. Vi er likevel ikke tilbake til de «gyldne» årene på 80- og 90-tallet.

– Rent generelt virker det som om turistene har oppdaget Finnmark. Finnmark har hatt den største økninga i Nord-Norge, spesielt på hotell, sier Målfrid Baik, NHOs regiondirektør i Troms og Finnmark.

Det er maitallene hun sikter til, for juni og juli er ikke klare ennå. Men også Baik må konstatere at maitallene for camping, ser dårligere ut.

Men i hotellbransjen og på selve Nordkapplatået, hvor de aller fleste turistene ender opp, er det stor glede.

– Enkelte dager er det faktisk så stor pågang, at hotellene må avvise grupper, forteller hotelldirektør Hansen.

Disse dagene kan hele grupper ha blitt flyttet til andre hoteller med ledig kapasitet.

Hotellene i Alta

På Scandic Alta møter vi Mariell Fredriksen og Eva Hauge i resepsjonen. Jentene har full kontroll på innsjekking og utsjekking, og nøklene til kveldens grupper ligger klare.

– I natt har vi hatt helt fullt, forteller Fredriksen.

Scandic Alta har 240 rom. Det er ganske mange gjester som skal sove godt og bli servert frokost.

– Det er veldig bra at Finnmark igjen er blitt interessant for turistene. Det er helt topp, sier direktør Kari Flesvik.

Hun forteller om mange hundreprosent-dager.

– Både juni og juli har vært bedre enn ifjor. Vi har hatt økning både i bussgrupper og individuelle, forteller hun.

Både hos Thon Hotel Alta og Scandic Hotel Alta kan de slå fast at de har en fin økning.

– Vi har hatt en økning i sommer, og det er vi fornøyd med, sier bookingassistent Therese Hætta.

Hun forteller om noe høyere busstrafikk, av grupper som kommer langveisfra. Endestasjonen deres er Nordkapp.

– Det er gjerne tyske, italienske, svenske, danske og asiatiske grupper. Det er også noen nordmenn, forteller hun.

GODT BELEGG: Therese Hætta sier de har flere bussgrupper enn før på Thon Hotel Alta. Foto: Arkiv Kita Eilertsen

Flest fra Tyskland

Det er særlig bussgruppene som har kommet tilbake de siste to årene, og det er fra Tyskland det er størst vekst. På utsiden av Scandic Alta møter vi imidlertid en buss fra Patteeuw Reisen fra Moorslede i Belgia, klar til avreise. De har vært på Nordkapp, og spist lunsj på hotellet. Overnattinga skjer på Storslett.

– Vi har kjørt over 2.000 kilometer for å komme hit. Det går helt fint. Vi ser noe nytt hver dag, og gjestene liker det. Nå skal vi besøke Lofoten i to dager, forteller sjåføren Bert Goderis.

I Alta er det særlig Nordlyskatedralen de vil trekke frem. De fleste turistgruppene får også med seg Alta museum.

KOMMER IGJEN: Belgiske Freddy Breyne og Bert Goderis kommer fra Nordkapp, har spist lunsj i Alta og kjører videre mot Storslett. Foto: Kita Eilertsen

– De legger igjen mer penger enn før også, rett og slett på grunn av den svake kronekursen. Nå får de mer for pengene i Norge, forklarer Hans Paul Hansen i Scandic.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, tenker vi.

– Den tyske økonomien har også blitt bedre, og det merker vi godt. En annen viktig faktor er at Norge oppfattes som et trygt og solid ferieland av mange. Og det er fortsatt den fantastiske naturen som er viktigst, sier Hans Paul Hansen.

Ennå er det litt igjen av juli måned, og tallene for den viktigste sommermåneden vil ikke foreligge før i begynnelsen av august. Men så langt ser det fantastisk ut.

– Vi er veldig glade. Dette er et resultat av at Scandic har jobbet målrettet mot turoperatørene og med å markedsføre Scandic sine hoteller, sier han.

Det er også en økning i trafikken på campingplassene.