Finnmark Venstres andrekandidat i stortingsvalget, Isak Ole Hætta, mener bygda trenger full pakke. Det vil si at en beredskapsflyplass ikke er nok. Partiet vil ha rutefly til og fra Kautokeino.

– Kautokeino kommune har vært for passive i denne saken, mener han.

Venstresak

– Vi er klare over at det ikke er noe billig prosjekt å skulle anlegge en helt ny kortbaneflyplass der den gamle grusstripa ligger i Kautokeino, men vi ønsker å snu litt på spørsmålene. Hvorfor skal man ha alt billigere hele tiden? Til slutt har man spart seg til fant og sitter igjen med null og ingenting, sier Isak Ole, kjent som suksessrik fotballtrener i Alta i to epoker. Nå går han høyt på banen for hjembygda.

– Vi mener derfor det samfunnsøkonomisk er riktig å arbeide for en helt ordinær flyplass som også kan ta rutefly. Vil ikke det ene selskapet fly der, så har vi nå fått et nytt selskap som sikkert ser muligheten for ruteflyging, mener han.

Grunnlag?

Et stort spørsmål som planleggerne må ta stilling til, er hvorvidt det er grunnlag for å drive rutetrafikk på en fremtidig flyplass i Kautokeino. Nå har fylkeskommunen fått et politisk vedtak om utredning som de skal forholde seg til – og Kautokeino kommune har til rådighet tre millioner kroner til en foreløpig utredning og kalkulasjon av hva en flyplass vil koste.

– Etter Venstres mening har samfunnet råd til å bygge en flyplass i Kautokeino og jeg er ikke i tvil om at det er grunnlag også for rutetrafikk. Vi vet at det er svært mange reisende med fly som sokner til Kautokeino kommune. Vi har Samisk høgskole, Beaivvas Sami teather, Sametinget, videregående skole og andre som har mange flyreiser, der de først må til Alta eller Lakselv for å komme seg på rutenettet, sier Hætta.

Samtidig mener han det er minimal forskjell på kostnadene mellom nødflyplass og ruteflyplass.

Infrastrukturen

Isak Ole J. Hætta slår fast at selv om man bare skal bruke flyplassen til ambulanseoppdrag, så må det være bemanning og ansatte knyttet til flyplassen.

– Når man bygger må det være både bygninger for brann- og redningstjenesten, det må bygges et tårn, hele området må asfalteres med stripa og oppstillingsplassen, alt dette må på plass uansett hva flyplassen skal brukes til. Vi vet nå at forskjellen i infrastrukturkostnader fra en ambulanseflyplass til en ordinær flyplass for ruteflyging er veldig liten. Sagt på en annen måte, må man investere noe mer for rutetrafikk, men forskjellen er så liten at vi vil gå for en fullstendig utbygging når man først satser på flyplass, sier Hætta.