– Vi har hatt flere uønskete hendelser, der besøkende har hatt en adferd som gjør det nødvendig at politi og vekter må tilkalles, sier Trine-B Arnesen, avdelingsleder NAV Alta.

Tøft i frontlinja

Arnesen sier dette i forbindelse med at Altaposten tok kontakt for å høre om vårt lokale NAV-kontor opplever denne typen uheldige episoder.

Fra før av har Altaposten skrevet om tøffere tider på legekontorene i byen, der kommunelege Kenneth Johansen kan fortelle om alvorlige og ubehagelige trusler. Fra før av er det kjent at frontlinja ved steder som apotekene, Vefas og Alta lufthavn har kjent på ubehaget når stressa og sinte folk mister besinnelsen.

Også for besøkende

NAV er imidlertid i en helt spesiell situasjon, med flere eksempler på bruk av fysikk og trusler.

– Med bakgrunn i dette har vi funnet det nødvendig å leie inn vaktselskap som er tilstede i vårt veiledningssenter i  vår åpningstid, sier Arnesen.

Hun sier at NAV Alta har gjort dette for å skape trygghet både for besøkende og ansatte.

Kun unntaksvis

Arnesen poengterer at de aller fleste besøkende er hyggelige mennesker med god oppførsel.

– Det er unntaksvis besøkende med dårlig oppførsel, sier avdelingslederen, som opplyser at antall daglige besøkende ved NAV Alta kan variere mellom 50 og 70.