– Det er pengene som bestemmer og strømmetjenesten Netflix har store finansielle muskler. På godt og vondt har tv-verden blitt en utfordring og mulighet for oss som elsker film og ikke minst vi som arbeider med dette, sier Hollywood-regissør Tommy Wirkola, hjemme på en aldri så liten sommerferie før det virkelig braker løs.

Slippes i august

Filmen «What happened to Monday», som nå er døpt om til «Seven sisters» for blant annet det franske og spanske markedet, slippes på Netflix allerede 18. august.

– Selvfølgelig er jeg spent på mottakelsen. Tilbakemeldingen har vært bra, men dette er en annerledes film, som både er underholdende og har ting til ettertanke, mener Wirkola.

Til 2073

Sci-fi-filmen henter handlingen fra en overbefolket klode i 2073, der myndighetene tyr til ettbarnspolitikken. Det gir utfordringer for syv søstre som lever i skjul, alle spilt av den svenske skuespilleren Noomi Rapace, som de fleste kjenner fra hovedrollen i Milennium-trilogien. I denne filmen har både Willem Dafoe og Glenn Close biroller.

Filmen var en knallhard fysisk utfordring for Rapace, blant annet 94 dager med opptak i Romania. Den første traileren ligger ute, for de som har lyst til å sjekke.

Planen var at filmen skulle slippes tidligere, men «premieren til Alien-filmen gjorde at det var naturlig å vente til høsten. Det har gitt tid til ekstra finpuss og Alta-regissøren legger ikke skjul på at en periode med klipping og manusskriving om superhelter og eventyrfigurene Hans & Grete, gjør at han er sugen på regijobb.

Flere prosjekter

Krigsfilmen om Narvik ligger noen år fram i tid og er prisgitt betydelig finansiering, mens komioppfølgeren om Trollheksa er i boks og får premiere i slutten av november. Det er forskjell i pengebruken mellom film for Netflix og kompisgjengen, for å si det forsiktig.

– Det er herlig å flire med kompisene og det er spennende i filmbransjen. Jeg liker variasjonen og synes det er flott å ha mange baller i lufta. I så måte er satsingen på tv-formatet også spennende for oss regissører. Når giganter som Netflix og Amazon putter så mange ressurser inn i film, gir det muligheter for å realisere flere prosjekter. Det pågår i USA en knallhard debatt om disse tingene, basert på at forbrukerne vil ha innholdet fortest mulig. Da er det ikke opplagt at kinokjedene vinner fram med sitt ønske om å ha tre måneder til å vise kinofilm, før tv-kanalene slipper til, sier Wirkola.

Kunstnerisk frihet

Han mener det også handler om endringsvilje, om å være i forkant av utviklingen.

– Personlig har jeg blitt møtt med raushet og respekt fra Netflix, som også har romslige budsjetter for markedsføring. Det gir meg kunstnerisk frihet og fleksibilitet, påpeker Wirkola, som ikke føler at Hollywood-styret og mange prosjekter rammer kreativiteten.

– Jeg setter egentlig pris på jeg må kjempe for å lage «mine» prosjekter. Man skal jobbe litt for det. Det gir et bedre produkt, mener Wirkola, som før Netflix-premieren må regne med en masse promo.

– Jeg regner med at det blir en heftig uke i august, men det hører også med, smiler Wirkola.