Alta kommune har gjort helomvending og innvilger en halv million til husbygging for Erle og familien.

– Det er vi selvfølgelig veldig takknemlig for, selv om vi søkte om 800.000 og det er veldig dyrt å bygge bolig tilpasset en funksjonshemmet. Vi lurer jo også på hvorfor vi får pengene uten at vi engang har rukket å klage på avslaget. Det er bare to uker siden vi fikk blankt avslag og ikke så mye som en krone fra låneutvalget i Alta kommune, sier mor til multihandikappede Errle (3), Sara Marie Guttormsen.

– Hva tror du selv er årsaken?

– Det er vel selvfølgelig mediesakene. Men det er synd at det må være slik at man må brette ut privatlivet så til de grader, før man får det man har krav på, sier Guttormsen.

«Helsemessige utfordringer»

I brevet fra Alta kommune står det følgende om begrunnelsen:

«Nytt vedtak er begrunnet med at familien har særlige helsemessige utfordringer, og at bygging av bolig med tilpasning vil fordyre prosjektet. Husstanden har alminnelig god økonomi og er innvilget lån i privat bank, pluss at de har egenkapital, men manglet 500.000 , for å få prosjektet gjennomført. Søknad er innvilget i henhold til Husbankens føringer for  bruk av tilskudd til tilpasning, der familier som har barn med nedsatt funksjonsevner er særlig prioritert».

– Jeg kan ikke uttale meg om enkeltsaker, men det stemmer at vi har innvilget 500.000 til familien, sier Berg.

– Skal ikke være slik

– Det er enkelt å svare et klart nei på det.

– Hva kan du gjøre for å sikre at folk som trenger bistand fra kommunen blir møtt på en ordentlig måte?

– Vi har ikke oversikt over absolutt alle, men jeg må si at de som føler at de ikke blir hørt, bør ta kontakt med oss politikere. Det er umulig for oss å hjelpe om vi ikke vet om problemet. Det er derfor vi er her, så bare ta kontakt, ber helsepolitikeren.

– Hvordan kan du være med på å sikre at ansatte i kommune har de rette holdningene når de møter folk som er i vanskleige livssituasjoner?

– Alta kommune er en stor arbeidsplass og det er vanskelig å følge opp alle, men det som er viktig å minne om er at vi er en servicebedrift og vi skal yte vårt beste for innbyggerne, sier Kristin.

– Så det betyr at de ansatte skal ha som hovedmål at de skal hjelpe folk når de kommer og ber om hjelp?

– Ja, selvfølgelig.